Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#196844
Vet inte exakt men alla rödblockarna förutom 16 ventilaren. vad jag vet, någon annan här får gärna rätta mig!!
Jag har en B230F där remmen brustit och den startade fint med en ny rem och den har gått 3000 mil sen det hände inga problem alls
#196865
Alla rödblockare klarar kamremsbrott utom B200-serien, samtliga 16-ventilare, och B230K.
Det vill säga alla B17, B19, B21, B23 och B230 A, E, ET, F, FT, FB, FD, FK och FX klarar kamremsbrott. Det är helt enkelt så att ventilerna inte öppnar så högt att det kan ta i kolven. Därför klarar sig dessa motorer.
#200292
Följdfråga gällande 740 DOHC där kamremen är av efter bara 4000 mil och 4 år.

En kompis son stod i en korsning och skulle köra iväg, han kom ca 10 m sen small det säger han.

Det låter inget illa då man kör på startmotorn, och jag har vridit kammarna ett varv för hand utan missljud eller kärvhet.
Har tittat ner under kammarna men ser inget misstänkt (lite mörkt och "utan" lyse)
KAN ventilerna/allt ha klarat sig :roll: . Kan man på nått smart sätt se det utan att lyfta toppen? förutom att sätta på en ny rem och provstarta.
#200298
Hasse63 skrev:Kan man på nått smart sätt se det utan att lyfta toppen? förutom att sätta på en ny rem och provstarta.
Ta bort ventilkåpan och se på ventilspelet om de onormalt stort..
#200598
mm ska göra de. tänkte på de sen, om alla ventiler följer med snällt så kan toppen ta klarat sig.

Vad är den lilla korta remen till? den är också av ??:-/

Nån som har en monteringsanvisning (hur alla drev ska stå)
Mail to [email protected]
#200760
Hasse63 skrev:Följdfråga gällande 740 DOHC där kamremen är av efter bara 4000 mil och 4 år.

En kompis son stod i en korsning och skulle köra iväg, han kom ca 10 m sen small det säger han.

Det låter inget illa då man kör på startmotorn, och jag har vridit kammarna ett varv för hand utan missljud eller kärvhet.
Har tittat ner under kammarna men ser inget misstänkt (lite mörkt och "utan" lyse)
KAN ventilerna/allt ha klarat sig :roll: . Kan man på nått smart sätt se det utan att lyfta toppen? förutom att sätta på en ny rem och provstarta.
DOHC = Dubbla överliggande kamaxlar (typ 16 ventilers). Dessa motorer klarar inte ett kamremsbrott. :(

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]