Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av org2
#19023
Nej, jag har en bil med en motor som drar bensin
av Burken
#19029
12 000 står de i min bok....
Användarvisningsbild
av Mysko
#19034
Varför skijer sig intervallerna så mycket på remmarna? På min bil så ska den bytas var 7500 mil. Den är enligt serviceboken bytt vid 7500 och runt 15000 mil. Senast var runt 2000 så det är dags för mig under vintern.

Vad kostar ett sånt kalas då?
Användarvisningsbild
av Loner
#19039
Mysko skrev:Varför skijer sig intervallerna så mycket på remmarna? På min bil så ska den bytas var 7500 mil. Den är enligt serviceboken bytt vid 7500 och runt 15000 mil. Senast var runt 2000 så det är dags för mig under vintern.

Vad kostar ett sånt kalas då?
Bytte på min 850 92:a alldeles innan jag sålde den, kostade 1800:-nånting hos min volvoverkstad.

/L
Användarvisningsbild
av Mysko
#19067
Loner skrev:
Mysko skrev:Varför skijer sig intervallerna så mycket på remmarna? På min bil så ska den bytas var 7500 mil. Den är enligt serviceboken bytt vid 7500 och runt 15000 mil. Senast var runt 2000 så det är dags för mig under vintern.

Vad kostar ett sånt kalas då?
Bytte på min 850 92:a alldeles innan jag sålde den, kostade 1800:-nånting hos min volvoverkstad.

/L
Åhhå, fan det lät ju rimligt till å med ju. Men du kan ju iofs ha sål den för 10 år sedan :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
#19069
Mysko skrev:[Åhhå, fan det lät ju rimligt till å med ju. Men du kan ju iofs ha sål den för 10 år sedan :lol:
Nä då, den gick till ny ägare i mars -05, så det är inte så länge sedan.

Lägg till nån 100-ing så byter dom spännrulle oxå, kan vara trevligt om du skall ha kvar bilen ett tag.

/L
Användarvisningsbild
av Mysko
#19081
Loner skrev:
Mysko skrev:[Åhhå, fan det lät ju rimligt till å med ju. Men du kan ju iofs ha sål den för 10 år sedan :lol:
Nä då, den gick till ny ägare i mars -05, så det är inte så länge sedan.

Lägg till nån 100-ing så byter dom spännrulle oxå, kan vara trevligt om du skall ha kvar bilen ett tag.

/L
Ja jag tror faktiskt jag vill ha den kvar ett tag till. Har som sagt snart gått 22000 och det är en 92:a. Men för 20 000:- får man inte mycket mera bil än vad det är. Rostfri, 2 bucklor och verkar fullservad. Import från tyskland i våras, jag andra ägaren i sverige.

Det är ju dessutom en så pass gammal bil att det knappast lönar sig att skruva mätare på. Hade den gått 13000 mil hade jag inte trott på det.

Serviceboken är med å ser fint sliten ut, å välfylld.

Kostade på mig en ny framruta idag så man ser nått även i solsken :)
Men eftersom det var orginalrutan i fortfarande, blev det dyrare än sagt.

Var tydligen en specialruta på 92:orna så det behövdes byggas om lite, 1900:- i stället för 1400:-. Efter 92 så var det en annan infästningen eller nått sånt.

Nåja, nu ser man i solsken åxå =)
av JH
#19209
Lägg till nån 100-ing så byter dom spännrulle oxå, kan vara trevligt om du skall ha kvar bilen ett tag.
Spännrulle:
Volvo 556 kr
Mekonomen 652 kr
Autokatalogen.se 780 kr

Bryt-/löprulle:
Volvo 419 kr
Mekonomen 384 kr
Autokatalogen.se 471 kr

Priserna gäller tidiga 850 och reservation för fel.

Finns det bättre priser nånstans?

Håller den hydrauliska dämparen/spännaren hur länge som helst, eller kan eller bör man byta till den fasta spännrullen? Vilka modeller har den fasta?
Användarvisningsbild
av CarMan
#19251
jag har servat många 850 som gått långt över 30 000 mil & en del över 50 med ....

ingen har haft problem med spännrulle eller bryt rulle o inte spännaren heller för den delen.

kän på dom så dom är schysta & byt bara om det behövs.
av JH
#19256
jag har servat många 850 som gått långt över 30 000 mil & en del över 50 med ....

ingen har haft problem med spännrulle eller bryt rulle o inte spännaren heller för den delen.

kän på dom så dom är schysta & byt bara om det behövs.
Min ska ha gått 27000 mil och både spännrulle och brytrulle kändes som om fettet torkat. Kan kanske ha att göra med att den för förre ägaren läckt olja bl a på kamremmen (som jag bytte i förtid av den anledningen) och kanske då också på rullarna. Jag fyllde på fett men spännrullen låter lite illa ändå.

F ö så känns inte heller spänn-eller löprulle till hjälpapparatremmen särskilt fräscha.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]