Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#185358
Som trådrubriken lyder. När jag svänger så klonkar det till ibland och även när jag kör i små vägskador och andra smågupp. Jag har för cirka ett halvår sedan bytt spindelleder och länkarmar och i förra veckan bytte jag krängningshämmarstagen fram. Ljudet kommer ibland och inte hela tiden och det låter som att det är vänster fram (med viss osäkerhet) Bilen det rör är en Volvo V40 2,0 96:a. Innan jag åker till Rejmes så tänkte jag fråga er här inne.

Tacksam för svar!

// V40
#185974
V40 skrev:Som trådrubriken lyder. När jag svänger så klonkar det till ibland och även när jag kör i små vägskador och andra smågupp. Jag har för cirka ett halvår sedan bytt spindelleder och länkarmar och i förra veckan bytte jag krängningshämmarstagen fram. Ljudet kommer ibland och inte hela tiden och det låter som att det är vänster fram (med viss osäkerhet) Bilen det rör är en Volvo V40 2,0 96:a. Innan jag åker till Rejmes så tänkte jag fråga er här inne.

Tacksam för svar!

// V40

Kan kanske vara ett fjäderbenslager som spökar....
Har åxå haft samma "sköna :evil: " ljud
#186000
Det verkar också som att det förvärras när det är kallt ute? Men det är svårt att säga ifall det är något som behöver åtgärdas. Om någon har haft samma problem och har åtgärdat det med ett positivt resultat så berätta gärna!

// V40
#186006
Det är inte så att det är stötdämparen inuti fjäderbenet som är slut det är ju en -96 och om den aldrig är bytt så är den säkert slut. Du skriver också att det blir värre när det blir kallt vilket är ett typiskt symptom på dålig stötdämpare för när det blir kallt så krymper ju allt med följd att tätningar dämparen bara slår och skramlar och inte gör sitt jobb. Så ett stötdämparbyte fram är nog det som behövs ;-// Lycka till :-)-)
#186024
Stötdämparna är något som jag funderat länge på om det är dags för byte. Min 96:a börjar bli en dyr historia nu.
Här är ett urval av det jag åtgärdat:
Katalysatorn
Lamdasonden
Avgassystemet helsats
Bromsskivor ggr 4
Bromsbelägg ggr 4
Oljetempgivaren
Kamremmen
Krängningshämmarstag fram
Spindelled ggr 2
Länkarm ggr 2

Har jag haft otur eller är detta vanligt slitage på en 12 år gammal bil? Det känns som att jag har bytt allt snart :wink:

Följdfråga angående stötdämpare. Vad kostar detta (material/jobb) hos Volvo? Stötdämpare ggr 2 fram?
När man byter stötdämpare, rekommenderar ni att man byter alla fyra samtidigt?

// V40
#186098
V40 skrev:
Har jag haft otur eller är detta vanligt slitage på en 12 år gammal bil? Det känns som att jag har bytt allt snart :wink:

Följdfråga angående stötdämpare. Vad kostar detta (material/jobb) hos Volvo? Stötdämpare ggr 2 fram?
När man byter stötdämpare, rekommenderar ni att man byter alla fyra samtidigt?

// V40


Otur lr vanligt slitage, svårt att säga men som vanligt är det ju alltid surt när man tvingas till dyra reparationer...

Att byta bara två stötdämpare är nog bara dumsnålt, bilen kommer att kännas mjuk och gungig bak men fast och fin fram.
Du klarar att byta dämpare själv utan alltför mycke svordomar :wink:
#186151
Om du inte har fjäderspännare och en kompis till hjälp så hitta en billig men bra verkstad och köp stötdämpare på Biltema, bak fixar du själv och det kommer inte att bli sämre och Biltemas grejer håller säkert 3000 mil till
#187439
På grund av dålig ekonomi (på grund av listan med reparationer ovan och arbetslöshet..) så har jag ingen lust att lägga flera tusen på nya stötdämpare. Jag har under senaste två veckorna kört 150 mil och klonkljudet har börjat komma mer regelbundet än innan. Är det någon fara att köra med detta och är det något som man bör göra något åt direkt? Sliter det på andra delar att köra med stödämpare som är slut? (om det nu är de som är felet)

Och så en sista fråga så jag vet på ett ungefär var det landar sedan när jag måste ta tjuren vid hornen. Vad är normalpris för delar/arbete byte stötdämpare ggr 4? Ge mig gärna ett pris med märkesdämpare vs biltema.

vänligen
// V40
#187519
[

Och så en sista fråga så jag vet på ett ungefär var det landar sedan när jag måste ta tjuren vid hornen. Vad är normalpris för delar/arbete byte stötdämpare ggr 4? Ge mig gärna ett pris med märkesdämpare vs biltema.

vänligen
// V40[/quote]
Hos http://gemotorsport.jetshop.se/ kostar ett kit 3900kr (dämpare + fjädrar), helt ok prylar jämförbara mot orginal.
Att få dom bytta vet jag inte vad kostar, kanske du har nån kompis som kan hjälpa dig så blir det ju både enkelt och hyffsat billigt..

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]