Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
#183429
Hej

Läst diverse om data servideprogram till v70 1999 men vissa säger att vol-fcr funkar och vissa att det ej funkar? Är det någon som har raka besked om hur det är?
Och vad är det då för program i de ??:-/
Har en kabel obd2-usb vad behöver jag för att få det att fungera ?:-/

Jan
Användarvisningsbild
av Claes74
#183449
JanEkstrand skrev:Hej

Läst diverse om data servideprogram till v70 1999 men vissa säger att vol-fcr funkar och vissa att det ej funkar? Är det någon som har raka besked om hur det är?
Och vad är det då för program i de ??:-/
Har en kabel obd2-usb vad behöver jag för att få det att fungera ?:-/

Jan

Vol- Fcr fungerar inte på din bil, jag har en 98 min far har en 99a, vol-fcr fungerar på min men inte på hans. läs på http://www.ilexa.co.uk för kompatibilitet på vol-fcr, de är tillverkare och distributörer.
Vad gäller mjukvara för laptop till din bil så känner jag inte till någon sådan, bara hört talas om hårdvaruläsare typ elmscan.
Användarvisningsbild
av Claes74
#183517
JanEkstrand skrev:Vad är det för system i 99-orna då ??

Jan
enligt sparkz här på forumet så introducerades can-bus på 99 årsmodell
#183547
Har en V70G -00 och med en blå KKL409.1-kabel kan jag läsa flera av modulerna med Vol-FCR (AW50-42, VGLA, IMMO2/3, ECC och ABS om jag minns rätt). Resten fungerar inte, motorn t ex får jag ingen kontakt med, servicelampan har jag dock inte testat att återställa. Tror att det är en blandning av flera protokoll - vilket protokoll som är aktuellt beror på vilken modul man vill prata med i bilen - och att Vovlo åtminstone för årsmodellerna -99/-00 hade en gradvis övergång från äldre till nyare protokollstandard.
Användarvisningsbild
av Claes74
#183553
service lampan nollar du med trippmätar knappen på 99 och uppåt, nyckel i radioläge, tryck in trippnollställningsknappen, vrid nyckel till tändning (starta inte), håll knappen intryckt tills service lampan blinkar. släpp vrid av tändningen och starta. släckt

99 och uppåt börjar utbyggningen av can och precis som du beskriver så kan man säkert läsa en del enheter men inte motorn.
Användarvisningsbild
av Claes74
#183554
smidigast är att skaffa en hårdvaruläsare som klarar både ISO9141 och can så löser du problemen, då kan du med den läsa volvo från 96 och upp
#183813
Claes74 skrev:service lampan nollar du med trippmätar knappen på 99 och uppåt, nyckel i radioläge, tryck in trippnollställningsknappen, vrid nyckel till tändning (starta inte), håll knappen intryckt tills service lampan blinkar. släpp vrid av tändningen och starta. släckt.
Yepp, det är därför jag inte testade den delen av Vol-FCR :wink: Glömde nämna att den versionen av Vol-FCR som (för mig) fungerar med "den blåe kabeln" är v1.3.06, v1.7.3 verkar kräva en betydligt dyrare kabel från Ross-Tech.

Bifogar vad jag sparat i ämnet efter en hel del surfande. Ni kan väl rätta det som är fel:

Standardiserade stift på OBD2 kontakten:
Stift 2 SAE J-1850 buss +
Stift 4 Batterispänning – (chassiejord)
Stift 5 Signaljord
Stift 6 SAE J-2284, CAN-buss hög
Stift 7 ISO 9141-2 / ISO14230-4, K-line
Stift 10 SAE J-1850 buss -
Stift 14 SAE J.2284, CAN-buss låg
Stift 15 ISO 9141-2 / ISO14230-4, L-line
Stift 16 Batterispänning +.
Övriga stift i kontakten är tillåtna för tillverkarspecifika ändamål.

Kommunikationsprotokoll.
ISO 9141-2 / ISO14230-4. Används av Europeiska och de flesta Asiatiska bilar samt vissa modeller av Chrysler. ISO14230-4 kallas också KWP2000.
J-1850 VPW. Används av GM och Chrysler.
J-1850 PWM. Används av Ford och vissa modeller av Jaguar och Mazda.
CAN-buss. Differentiell framtidsbuss för höga datahastigheter. Börjar implementeras i bilar från och med år 2003.

ISO K-line tillåter dubbelriktad kommunikation. L-linjen endast enkelriktad kommunikation,
till fordonsdatorn. L-linjen saknas därför i många bilar.

Specifikt för Volvo: The interface is ISO 9141 for 1997-98 and then is ISO14230SW (KWP2000 Swedish) after that. KWP2000 Swedish should respond to the ISO14230 standard.
Three OBDII protocols commonly used in US vehicles: VPW (General Motors), PWM (Ford), and ISO9141 (Chrysler, Asian, and European), and ISO 14230 protocol (also called Keyword 2000).
Older OBD-II cars needs only some signal level converter (MAX232) to connect cable to laptop's serial port. Price for the cable usually about 20-40 euros. Usually PIN 2&10 at car side connected. With Volvo, use Vol-Fcr utility.
From about year 2001 (with CAN) you shall use OBD-II (EOBD) OBD-II cable which has all 16 pins connected in the connector (car OBD connector has pin #7 connected) AND protocol converter (usually ELM327 microchip based). Price normally in between 60-120 euros. Free software Scantool for ELM, OBD-II Scanmaster, obd2crazy, RDDTC etc. Digimoto, PCMScan, ProScan etc you need to pay for.

With Volvo you need to use VCT2000 interface if you would like to write to ECU (main computer) or other modules. VCT2000 price is about 1500 euros++ OSÄKER VILKA ÅRSMODELLER DETTA GÄLLER FRÅN.

LÄNKAR
http://www.bilelektronik.net/E1.htm
http://www.ilexa.co.uk/acatalog/volfcr.html
http://www.ross-tech.com/vag-com/usb/usb-config.html
http://www.ross-tech.com/vag-com/download/current.html
http://home.swipnet.se/g_gson/page8.htm
http://www.zrlocal.net/~vijatov/page1.html

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]