Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr M
#17918
Hej !
Hur länge håller bilbatteriet bra kapacitet ? Bör man byta det efter 4-5 år ? Om man inte vill vänta tills det är trasigt
Användarvisningsbild
av ufriman
#17960
Min erfarenhet av flera olika volvos är att batteriet håller max 5år med bra kapacitet sedan är det dax att byta.

En liten episod:
Efter ha kört exakt 5 år med min V40 stod jag med den på Landvetters flygplats en vecka. När jag kom hem och skulle starta bilen så var den sten död. Fick start hjälp och bilen gick i gång och när jag kom hem laddade jag batteriet med en 10A laddare,(En stor chock laddare från en bilverkstad). och mätte syra halten. Under nästkommande månader kunde jag inte lämna bilen mer än två dagar utan att få starthjälp. Bytte batteriet och vips alla problem var ur världen.

Notera:
Jag testade vad generatorn laddade och syra kvaliten, Detta var helt ok. Men när jag gjorde en belastnings/kapacitets test på batteriet så höll inte det.
Användarvisningsbild
av greeeken
#18078
Vanligt fel med batterier.

Hade det problemet.
Bilen startade ibland men dog direkt.
Ibland gick bara startmotorn.
Det visade sig vara ett trasigt bbatteri.
Enligr bilmekanikerna på volvo är det ett vanligt fel
Användarvisningsbild
av AWWD
#18089
Min erfarenhet är densamma. Efter 4 år pajar någon av cellerna vilket får till följd att batteriet inte tål någon belastning = bilen startar inte.

/AWWD
Användarvisningsbild
av Truls
#18106
Etter gårsdagens hendelse med flatt batteri spørs det nok om jeg ikke må bytte det. Synes det var veldig kort levetid - 3 år. Jeg har aldri opplevd dette på noen annen bil jeg har hatt. Er volvo's batterier dårlige?

Det er vel ingen grunn til å kjøpe dyre volvo batterier? Biltema?
Användarvisningsbild
av ER
#18111
Mitt i gammla S40:n levde i 6 år innan en cell dog, i andra bilen dog det redan efter 4 år. Att underhållsladda inför vintern hjälpte inte i något av fallen
av NCR
#18117
Undrar vilket märke på batteri det är som Volvo använder?
av Larzan
#503565
Lånar tråden!

# Hur snabbt förstörs ett batteri?
En vecka urladdat i temp mellan -10c - -20c.

Verkstaden satte batteriet på laddning över helgen i alla fall.
# Hur gör man ett belastningsprov på ett bilbatteri?
# Vart kan man köpa Varta eller Tudor till fördelaktigt pris i dagarna?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#503575
Sköter man ett batteri så håller det betydligt längre. Det viktiga är att kolla syranivån och att ladda batteriet då och då med en bra laddare typ ctek.

Har orginalbatteri kvar i min V70 D5 2003. Startar i -25 grader, utan dieselvärmare osv. Glödgar fint.
Användarvisningsbild
av CarMan
#503578
DÅ tråden är startad i denna avdelning så svarar jag att batterierna håller 8 år.

Men det är ju lite olika beroende på vilken bil dom sitter i & hur bilen andvänds

i en P3:a så håller dom bara 3 år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]