Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#162733
snygg front!! gillar grillen mycket! ser aggressiv ut.
av Ralli
#169912
Hej
Jag funderar på att köpa 3st NBB Alpha 225 HID 2st fjärr och 1st pencil.
Är det någon som har provat dom ljusen än?
Bör ju kunna vara som BK225 med nbb xenon. Dom är ju större och säjs ha bättre lampa än x3m...
av Infide
#169985
Öhm..jag har en fråga. Är verkligen inte i extraljusbranshen men jag har mött en del bilar som har extraljus med nån form av hästskoformad lysande grej som parkeringsljus och det ser riktigt saftigt ut. Vad heter dessa och vars köper man?
Användarvisningsbild
av MathiasS
#169989
Ralli skrev:Hej
Jag funderar på att köpa 3st NBB Alpha 225 HID 2st fjärr och 1st pencil.
Är det någon som har provat dom ljusen än?
Bör ju kunna vara som BK225 med nbb xenon. Dom är ju större och säjs ha bättre lampa än x3m...
NBB ljuset testades tex i ViBilägare nyligen. Slog visst alla rekord och jämfördes med en svetslampa.... Det man ev bör tänka på är väl att dessa ljus lyser FÖR långt om man inte åker på väldigt glest trafikerade vägar. Risken är att du får slå av för tidigt. Spelade inte pengarna någon roll skulle jag LÄTT köpa dessa..... :-)-)
av matzen10
#169999
Ralli skrev:Hej
Jag funderar på att köpa 3st NBB Alpha 225 HID 2st fjärr och 1st pencil.
Är det någon som har provat dom ljusen än?
Bör ju kunna vara som BK225 med nbb xenon. Dom är ju större och säjs ha bättre lampa än x3m...
Ja..som du säkert vet är det ju olagligt att montera pencil sedan flera år tebax (lägger ingen värdering i lagligheten utan bara försöker skona dej från ev. obehag i form av böter..)
Sedan är ju frågan om man behöver ljus som sträcker sig in i grannkommunen?!? ??:-/

M V H
---< M10
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#170007
matzen10 skrev:
Ralli skrev:Hej
Jag funderar på att köpa 3st NBB Alpha 225 HID 2st fjärr och 1st pencil.
Är det någon som har provat dom ljusen än?
Bör ju kunna vara som BK225 med nbb xenon. Dom är ju större och säjs ha bättre lampa än x3m...
Ja..som du säkert vet är det ju olagligt att montera pencil sedan flera år tebax (lägger ingen värdering i lagligheten utan bara försöker skona dej från ev. obehag i form av böter..)
Sedan är ju frågan om man behöver ljus som sträcker sig in i grannkommunen?!? ??:-/

M V H
---< M10
Olagligt med pencilbeam, har jag aldrig hört talas om.

Källuppgifter mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av ER
#170110
matzen10 skrev:Jag vet att det finns de som inte tycker om ljusramper, av olika anledningar, men köper man ett bra märke så ger dom lika bra ljusbild som tallrikarna och inte sällan bättre.

Klistrar in en bild hur mina ser ut, från http://www.extraljus.com.

Bild
Tyvärr har du fått detta rejält om bakfoten då ramper alltid ger sämre ljus än riktiga/stora extraljus dels då dom sitter på tok för långt ner för att ge godkänt ljus, dom muras igen på nolltid vintertid av snö och is, stenskott är mer regel än undantag på denna höjden och det oavsett om dom kostar 200kr på Biltema eller 6000kr på extraljus.com och har xenon.
2 Big Knick med xenon för under 3000kr/paret gör jobbet bättre och billigare samt ej ser ut som missfoster vilket ramper ofelbart gör.
Har ramp på andrabilen genom ett misstag så jag vet hur himla dåliga dom är och i vår ryker den till förmån för bättre ljus, nåt man aldrig kan få för mycket av inte minst om man bryr sig om säkerhet.
Ramper är nåt jag aldrig kommer köpa/betala för igen då det är på tok för dyrt för det lilla det ger medans riktiga ljus är oslagbara pris/prestanda och prestanda är det man vill ha.

Pencilbeam är ej olagliga om dom monterats före 1 jan 2005, men dom första som skall ha böter är alla med IPF lampor då dom ej är "lagliga" i Sverige, varken H4-glödlampan i sig eller ens lamphuset liksom fjantigheten om att enbart svaga 55w lampor som ej räcker till på långa vägar skall vara tillåta, men i praktiken så har dom som ev skall bry sig betydligt viktigare saker att göra innan dom ens har tid att jaga småsaker.
Användarvisningsbild
av forbo
#170114
ER skrev:
matzen10 skrev:Jag vet att det finns de som inte tycker om ljusramper, av olika anledningar, men köper man ett bra märke så ger dom lika bra ljusbild som tallrikarna och inte sällan bättre.

Klistrar in en bild hur mina ser ut, från http://www.extraljus.com.

Bild
Tyvärr har du fått detta rejält om bakfoten då ramper alltid ger sämre ljus än riktiga/stora extraljus dels då dom sitter på tok för långt ner för att ge godkänt ljus, dom muras igen på nolltid vintertid av snö och is, stenskott är mer regel än undantag på denna höjden och det oavsett om dom kostar 200kr på Biltema eller 6000kr på extraljus.com och har xenon.
2 Big Knick med xenon för under 3000kr/paret gör jobbet bättre och billigare samt ej ser ut som missfoster vilket ramper ofelbart gör.
Har ramp på andrabilen genom ett misstag så jag vet hur himla dåliga dom är och i vår ryker den till förmån för bättre ljus, nåt man aldrig kan få för mycket av inte minst om man bryr sig om säkerhet.
Ramper är nåt jag aldrig kommer köpa/betala för igen då det är på tok för dyrt för det lilla det ger medans riktiga ljus är oslagbara pris/prestanda och prestanda är det man vill ha.

Pencilbeam är ej olagliga om dom monterats före 1 jan 2005, men dom första som skall ha böter är alla med IPF lampor då dom ej är "lagliga" i Sverige, varken H4-glödlampan i sig eller ens lamphuset liksom fjantigheten om att enbart svaga 55w lampor som ej räcker till på långa vägar skall vara tillåta, men i praktiken så har dom som ev skall bry sig betydligt viktigare saker att göra innan dom ens har tid att jaga småsaker.
Håller mer ER om att stora extraljus är att föredra.

Snyggare och ger iaf skillnad i ljus.

Båda min morfar och moster har ramp, blir ju ingen skillnad med dom små kaffekopparna.

//Fredrik
Användarvisningsbild
av Tomas88
#170135
jojjeblom skrev:
matzen10 skrev:
Ralli skrev:Hej
Jag funderar på att köpa 3st NBB Alpha 225 HID 2st fjärr och 1st pencil.
Är det någon som har provat dom ljusen än?
Bör ju kunna vara som BK225 med nbb xenon. Dom är ju större och säjs ha bättre lampa än x3m...
Ja..som du säkert vet är det ju olagligt att montera pencil sedan flera år tebax (lägger ingen värdering i lagligheten utan bara försöker skona dej från ev. obehag i form av böter..)
Sedan är ju frågan om man behöver ljus som sträcker sig in i grannkommunen?!? ??:-/

M V H
---< M10
Olagligt med pencilbeam, har jag aldrig hört talas om.

Källuppgifter mottages tacksamt.
Jag är inte 100 på att det är olagligt med alla pencil men jag tror nog att de är så. Har själv tre Bosch 225 varav en av dem är pencil och den är i alla fall inte E-märkt. Det är väl inte lagligt med 100 wattare heller? Men de gånger jag besigtigat bilen med pencil och 100w har besigtnings-gubbarna aldrig ens brytt sig om x-lyserna. Jag har bara stängt av extralysena och satt på de svarta skydden.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]