Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borg
#168684
Jman skrev:Titta på baksidan av ett gammalt serviceschema och se vad som ingår och sen kolla igenom allt innan. Hyr en lyft på macken en timme och kolla bärarmsbussningar och styrstänger (inre o Yttre), bakre avgasupphäng. Sen övre motorupphäng. Om dom vill byta något kan du alltid be om att få titta på delarna efter.
Hej, får man hyra en lyft på en mack nuförtiden? Är inte så säker på detta då det finns en olycksrisk med lyften.
Ville hyra en timme på ok-macken för ca 6 år sen, det gick inte pga olycksrisken (man fick inte hyra o meka själv, det måste var en mekaniker från macken). Är det nån som vet mer???
#168692
borg skrev:
Jman skrev:Titta på baksidan av ett gammalt serviceschema och se vad som ingår och sen kolla igenom allt innan. Hyr en lyft på macken en timme och kolla bärarmsbussningar och styrstänger (inre o Yttre), bakre avgasupphäng. Sen övre motorupphäng. Om dom vill byta något kan du alltid be om att få titta på delarna efter.
Hej, får man hyra en lyft på en mack nuförtiden? Är inte så säker på detta då det finns en olycksrisk med lyften.
Ville hyra en timme på ok-macken för ca 6 år sen, det gick inte pga olycksrisken (man fick inte hyra o meka själv, det måste var en mekaniker från macken). Är det nån som vet mer???

Nog får man hyra liften på OK, jag känner en som gjort det för någon månad sedan. ;-//

/Kalle
#168782
Klart man ka be om att få se delarna efter att dom blivit bytta.
Men vem säger att de just dina delar du får titta på?
Och självklart kan man inte vara säker på att rätt olja blivit ihällt eller för den delen bytt.

Men det är ju en väldigt bra ide som någon nämde här att gå till en GDS hall o kolla igenom saker o ting innan själv.
#170800
to_ka skrev:Kan ju berätta en kul grej som hände på mitt jobb.
En kund hade gjort det ovan nämnda, i detta fallet målat på oljefiltret.
Killen som jobbade med bilen märkte dock detta så han bestämde sej för att skoja lite, så han målade samma på det nya filtret. När sen kunden kom in och drog upp detta så sa meken typ såhär : Nä men det är faktiskt bytt, ditt gamla filter har jag här (visar det gamla sketna filtret med en prick på för kunden), jag trodde att denna pricken var något du ville ha där så jag gjorde en likadan. :wink:
Utförde samma handling när jag jobbade på en volvoverkstad i Helsingborg, kan bara säga att det är skitkul.... Det mest tråkiga är att en del kunder misstror mig som självstyrande att jag medvetet fuskar. I grund och botten så handlar det om kommunikation och affärsrelation mellan kund och mekaniker/tekniker. Varför skulle jag vilja ha en missnöjd kund? För att min chef ska,efter att ha fått radarn, fråga wtf jag sysslar med? För att jag ska sova bättre om natten? Jag är serviceminded och vill göra rätt samt vill inte ha en missnöjd kund.
#171541
Det är sjukt vad det kostar för det lilla dom gör. Jag hade kunnat serva den för 500:- Enda skillnaden är att jag inte har någon Volvostämpel. Men va faan, som det är nuförtiden så litar man nästan mer på en seriös mekkille som säljer din bil som varit hemma servad än en som varit servad i nån skithåla som inte gör jobben rätt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]