Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EuphoniC
Tjenix!

För några år sedan övertog vi svärfars gamla 740-trotjänare och han beställde en sprillans S40 som skeppades direkt från fabrik, det måste varit Oktober 2002 så en '03:a eller körde de med månadsmodeller då - ajja det spelar mindre roll.

Grejen är det att när den kom från fabrik stod det B+ bak på bilen direkt efter S40 2.0-emblemet.

När den var ny så var det väldigt många som undrade vad B+ stod för och han brukade skämtsamt säga att det var dubbel turbo under huven, sedan glömde vi bort beteckningen.

Nu för några dagar var det någon som hade frågat igen och jag tog på mig uppdraget att ta reda på vad B+ egentligen står för.

Jag har kollat med ett antal "bilkännare" som normalt sett brukar ha svar på det mesta men gått bet.

Nu i dag kontaktade jag den lokala Volvo-handlaren och han säger att det har aldrig funnits någon modell med tilläggsbeteckningen B+. :shock:

Känner mig lite rådlös vart jag ska söka vidare nu, inget på webben hjälper mig och allt eftersom jag kollar mera utan att hitta en förklaring så blir man förstås också allt mer nyfiken vad tusan det kan röra sig om.

Någon som vet vad det här handlar om!?

Själva emblemet är inte i samma kromad stil som S40 2.0 utan ett flat märke i grå färg. Jag brukar skoja med honom och säga att det är någon som drog på en gnuggis i fabriken bara för att skapa huvudbry :lol:

Har ingen skrivit svaret på mysteriumet innan helgens slut ska jag ta en bild på märket och lägga upp.

Ha det fint
Mvh
Jonas
av EuphoniC
Ingen modellbeteckningsguru i krokarna? :cry:
av EuphoniC
Kämpar med att komma fram till Volvo kundsupport i GBG men det går inget vidare, de är visst bara ute och ränner hela tiden så ingen finns att ta samtalen :???:

Får se om de har något att komma med, man kan ju tycka att de borde veta vad de sätter för märken på bilarna, annars blir det bilder först på Söndag då vi ska hälsa på dem nu i helgen.
av EuphoniC
Det tog sin lilla tid att komma ihåg att ta bilder på emblemet, men nu är det gjort.

Bild

Bild

Jag fick även under morgonen svar på vad B+ står för.

Bilbolaget hade en specialkampanj där de sålde vinterhjul, extraljus, motorvärmare samt kupéelement till ett rabatterat pris på UTVALVA bilar i 40/60/70-serierna där bilarna företrädesvis var RÖDA :!: :shock:

B+ är alltså något som Bilbolaget har klistrat vissa bilar för att markera att bilen var utvald för den kampanjen, "B" står för Bilbolaget och "+" står för att den var utrustad med detta ovanliga vinterpaket.

Lite märkligt att göra så här men hur som helst så var det skoj att få ett svar även om det tog sin lilla tid att få fram det.
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, nu när man ser dina bilder, så syns det ju klart och tydligt att det inte är något som satts dit från fabrik.
av EuphoniC
Nej märket håller ju inte som jag sa samma kromade stil som de andra emblemen, men vad ska man tro när bilen någonstans före Bilbolagets slutsäljare fått märket - annat än att det kommer från fabrik dvs.

Finns fler exempel på där emblem av kromtypen och denna typ blandats, iof inte just på Volvo ... väl. Men men.

Skoj att få ett svar på saken till slut :roll:
Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]