Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70turbojs
#1579310
Bytte kompressor på min v70 2005 2.5t igår och upptäckte att ena slangen har en bula(bubbla) på sig och ska fylla AC nästa torsdag.. finns det risk att den smäller? Vet någon om det är högtrycks eller lågtrycksslangen?
av Chris72
#1579312
Skulle definitivt byta ut slangen, aldrig våga fylla igen med en slang som kan ge sig inom en snar framtid.
//Chris72
Användarvisningsbild
av leiwi
#1579314
Slangen har ju redan gett sig och jag skulle definitivt bytt den när dy fyller gas så smäller den nog
av V70turbojs
#1579335
Ja, dumt & chansa.. jag beställde en från laga.se i gott skick, ny var väldigt dyr :)
av V70turbojs
#1579375
leiwi skrev: ons 22 maj 2024, 15:33 Slangen har ju redan gett sig och jag skulle definitivt bytt den när dy fyller gas så smäller den nog
En till fråga, jag stötte på problem så är tvungen att byta kondensor med och i samma veva ska jag byta torkfiltret. Behöver jag fylla olja själv innan montering? Eller för verkstan det när jag fyller på där? Jag fick som svar att jag behövde inte fylla i kompressorn när jag kontaktade dem då jag först bara skulle byta den. Som jag förstod det så vacuumsuger dem & sen fyller på
Användarvisningsbild
av leiwi
#1579378
Normalt suger man med vacum
in olja i en ny kompressor vid fyllningen av systemet då hamnar oljan i kompressorn där den skall vara
av V70turbojs
#1579418
leiwi skrev: tor 23 maj 2024, 13:44 Normalt suger man med vacum
in olja i en ny kompressor vid fyllningen av systemet då hamnar oljan i kompressorn där den skall vara
Kanon! Tack då kan jag ändå vara lugn. Jag har Ingen pag olja som jag läst folk rekommenderar till och smörja oringarna med.. finns det andra alternativ? Jag har ett ptfe smörjmedel & universalfett hemma men osäker om de kan funka?
Användarvisningsbild
av leiwi
#1579442
nej gör inget sånt, koppla bort kabeln till kompressorn (så den inte kan gå igång) när du kör till verkstaden för fyllning så fixar dom med oljan med
av V70turbojs
#1579720
leiwi skrev: fre 24 maj 2024, 11:02 nej gör inget sånt, koppla bort kabeln till kompressorn (så den inte kan gå igång) när du kör till verkstaden för fyllning så fixar dom med oljan med
Köpte pag46 olja och smorde in oringarna med. Har bytt kondensor nu men märkte att röret på förarsidan var svår att få dit och blev en springa på 2mm, tror du det kan vara lugnt?
av S6024t
#1579929
Varför koppla bort en kabel,finns ingen gas i så lär den inte starta..

Ja det var ju lugnande iaf :-) fick lite panik d&[…]

Kanske är en svag pubkt på elmotorn d&a[…]

Fick du ordning på missljudet i motorn?? Vet[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Det sitter justerbar expander i trumman, men den v[…]