Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NotAnotherSheep
#1578526
Hej,

Har då lite problem med vibrationer i min nyinköpta Merca.

Vibrationerna känns hela bilen, kan inte säga att de känns enbart i ratt eller i sätena. Inte några större vibrationer och de uppstår inte förrän hastigheter över 80 km/h. Därefter ökar de med hastigheten.
Vibrationerna blir också något värre när man släpper gasen och rullar fritt. Om man sedan dessutom bromsar tilltar de ytterligare i styrka. Svårt dock att säga om detta kan bero på bromsarna i sig eller om det beror på att man saktar in i snabbare takt.

Däcken var ojämnt slitna vid köp, så nya däck samt hjulinställning har redan gjorts. Detta har hjälpt lite, men inte helt.

Vid hjulinställningen bad jag verkstaden ta en titt på bussningar och dylikt. De kunde inte se något som såg ut till att bidra till vibrationerna.

Bilen ger inte ifrån sig några ljud som tyder på att det skulle vara hjullager. Och när man känner på hjulen så är där inget spel.

Det jag kan tänka mig som finns kvar är:
- Skeva bromsskivor (ser slitna ut)
- Någonting med drivaxel

Har ni några andra tankar på vad man bör undersöka?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578574
Är den bakhjul driven kan det komma från kardanaxeln. Har den individuell fjädring kan det vara en drivaxel. Är det samma fälgar med nya däck kan det vara en ovarsam trottoar kant som varit framme. Alltså en skadad fälg. Just vibrationer över 80 km/tim brukar vara obalans i däcken. Dock brukar det då sluta när farten kommer upp till 110 - 120 km/tim. Har den Hardyskivan (gummiskiva istället för första kardan korset) så börja kolla på det.
Ojämt slitna däck kan tyda på fel i framvagn/bakvagns inställning.
Kan tyda på krockad bil.

Nytt förslag. https://www.vibilagare.se/nyhe[…]

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, det[…]

@dh82 , Haft volvos glasögonhållare se[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det var ju ett antal Svenskar som reste till arbe[…]