Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578281
Fixat!

Jag fick besök av en kompis idag som direkt sa att ena kammen står fel och han hjälpte mig att justera till den så att den hamnade i linje med den andra kammen mha verktyget. Han fick ju lossa på ena kugghjulet och han sa då att den satt ordentligt hårt så varför ena kammen hamnat fel kan jag bara inte begripa. Remmen slaknat? Spännrullen lös? Eller vad? Jag har kört c:a 1200 mil sedan Mekonomen bytte kamrem och att den först nu hamnar snett? Nä, jag kan inte begripa varför. Hur som helst så hördes direkt då man startade bilen att den var sig själv och efter att jag släckt motorvarningslampan fortsatte dem att vara släckt.
#1578369
Skrivit om detta tidigare. Jag har alltid servat alla våra bilar själv. Men är det blev dax för första kamrem bytet på frugans Passat 1.8T 20V så lejde vi det bort. 8000 kr kostade det. Dom fick problem och fick bärga bilen vid provkörning. Det var fel på en kamaxel givare. 6 - 7 år senare var det dax igen för kamremsbyte och då gjorde jag det själv. När jag plockat isär och 0-ställt motorn är avgas kammen en kugg fel. Det var alltså inte fel på kamaxelgivaren dom bytte, dom bytte bara till en mindre känslig givare. Motorn gick bra i alla år, men blev märkbart starkare när jag bytt kamremmen. Jag körde nästan aldrig denna bil (har ju min 745-a) då det var frugans bil. Annars hade jag nog märkt det. Märkte ju det direkt när jag provkörde den.
Vi som beställt nya XC60

Jag valde 19 tum eftersom jag emellanåt k&ou[…]

Man brukar väl säga att däcken ska […]

Känns som sand i oljan.

Så lagerna kan klara sej, ja menar "san[…]

Elpriset

Så är det ju. Ingen är intressera[…]