Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gameburg
#1578088
Halloj

Har införskaffat en V60 -23 Recharge för några månader sedan. Kräsen när det gäller ljud så det fick bli en med stora högtalarpaketet (Bower & Wilkins). Tyvärr uppfyllde det inte alla mina krav vad gäller djupbas och tryck så jag införskaffade en focal 10:a och ett hyffsat kraftfullt monosteg till det. Det låter grymt och levererar verkligen.
MEN, märkte först efter ett par dgr att när bensinmotorn (powerläge/AWD/hybrid) är igång så blir det otroliga störningar (nästan som självsvängningar) omkring 50Hz, men BARA på tomgång alt inbromsning och låga varv nås (ca 1000rpm). Så fort motorn varvas upp så slutar oljudet. Det låter ungefär som nätbrum men väldigt mkt kraftigare.

Signalkabeln är högnivå kopplat från ordinarie "baslådan". Provade att dra den lite annorlunda men ingen skillnad. Provat att ändra in-nivå samt subwoofer-nivå från stereon men ingen skillnad, enda som hjälper är att vrida ner utnivån från steget men det är ungefär som att stänga av den mer eller mindre.
Ska prova en konding på strömkabeln vid tillfälle och se om det hjälper men betvivlar det

Någon som har ngn idé vad detta kan vara? Någon som haft liknande symptom?

Edit: insåg att denna kanske skulle lagts i billjud men då får moderator gärna flytta den...
av Gameburg
#1578160
Efter en massa forskande igår så har jag med största sannolikhet kommit fram till orsaken. Bilen har EOR (Engine Order Reduction) och EOE (Engine Order Enhancement). Det är mao noise canceling samt tillfixning av motorljudet mha högtalarna i bilen... :-(
Det är detta som gör att det blir som rundgång i ljudsystemet i vissa lägen...
Man kan tydligen avaktivera detta med ett program (orbit från spaytec). Men tyvärr brukar inte volvo vara så glada i att man går in och configurerar om bilen...
Ska prata med volvo och se om de kan göra detta vid nästa service eller ngt. Alt får jag försöka blocka mikrofonerna som sitter runt om i bilen ...

Med tanke på senaste tiden redovisningskaos[…]

OM RYSSEN KOMMER

På tal om: påverkanskampanjer Vi […]

Gick hyfsat enkelt att kränga in fjädrar[…]

Odb/felkådsläsare...

Ah, guld! Tack för utförliga svar!