Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1578121
Lövet skrev: tis 07 maj 2024, 13:12
VolvoB20 skrev:Har ägt europeisk bilar. Volvo, Mercedes, BMW som varit i stort sett 100 % rostfria efter 15-20 år
Nu skarvar herrn lite. Det finns knappt en rostfri BMW eller Mercedes (som använts året runt) mellan säg årsmodeller 1995-2010. Det var fruktansvärt uselt rostskydd på e39, e46, w204, w210/w211 mfl.
Vår E39 525i 2001 är i princip rostfri förutom lite vid handtaget på bakluckan. Hela hjulstället är i aluminium och rostar aldrig- På vår mazda var hjulstället i plåtprofiler, dvs alla stag. Vid samma ålder ramlade hjulen av då hela hjulstället rostat upp fullständigt. Provade att rostlaga men det fanns ingen frisk plåt att fäst i någonstans.

Så för oss har E39 varit något helt sjukt rosttålig mot asiaterna som inte finns längre, 24 år i trafik året runt är inte fy skam på vår E39
P
Avgasstsystemet är som nytt påvår E39 men på vår XC70 ser det bedrövlig ut och rasar nog snart, även där är E39 totalt överlägsen.

På asiaterna var vi inne på 3e systemet

Kan bara uttala mig om bilarna vi har ägt och där har allt från asien varit mardröm.Aldrig nåra fel på motor eller elktronik, De bara går och går tills ingen plåt finns kvar.

Så här ser BMWs hjulställ ut efter 24 år i saltslask, Mazdan fanns imget kvarav alls och hjulen lossnade.
Bilagor
bmw.jpeg
bmw.jpeg (64 KiB) Visad 651 gånger
#1578129
VolvoB20 skrev:Vår E39 525i 2001 är i princip rostfri förutom lite vid handtaget på bakluckan.
Jo men det blir lite anekdotiskt att bara utgå från sin egen. Du bor väl också i Skåne, vilket är gynnsamt rostmässigt? Om du tittar i trafiken, när såg du en fräsch E39 sist? Min E39a av 2002 års modell som jag köpte 2007 var rostig redan då i hjulhusen och på bakluckan. Visst, den hade alldeles säkert gått att hålla i trafik länge ändå för som du säger är säkert rosten ett mer kosmetiskt problem än hållbarhetsmässigt. Men det gör att de lätt skrotas vid andra typer av skador eller fel.

För skojs skull tog jag fram hur många BMW E39or av 2001 års modell som finns kvar registrerade i Sverige och det är bara 649st kvar i trafik av alla motorer. 1016st står avställda, gissningvis med varierande närhet till skrot :-(

Modell:
Antal:
Andel:
BMW 525
349st
53, 78 %
BMW 530
177st
27, 27 %
BMW 520
104st
16, 02 %
BMW 540
16st
2, 47 %
#1578175
20FJan skrev:Fortfarande, bilen funkar lika bra eller dåligt då det gäller mjukvaran oavsett om det är en elbil eller bensin/dieselbil.
Ja det är väldigt osannolikt att mjukvara i en bil bara "går sönder"
#1578266
Irrelevant sidospår för diskussion om elbilar borttagen. Vill man diskutera hur mycket lättare det var att byta en glödlampa förr så får man skapa en egen tråd för det.
#1578553
Instämmer med att BMW och Mercedes haft väldigt rostproblem. Men det är ju lacken som blitt ful och bilen behöver ny lack. Tex på dörrar, något jag själv varit med om och det löste sig med omlackering.

Men på alla bilar från Asien har det varit tvärs om, de har sett fina ut i lacken men ram, balkar, hjulupphänging osv har bara blitt rost-kex. och när man plockat fram migsvetsen har det inte funnits en bit frisk plåt att börja laga från och det har slutat på skroten.

Hoppas inte alla el-bilar som väller in från Asien inte kommer gå samma väg, det vore tråkig. Hoppas också att tillverkarna blir långsiktiga så det kommer finnas reservdelar under många år.
#1578577
VolvoB20 skrev:Hoppas inte alla el-bilar som väller in från Asien inte kommer gå samma väg, det vore tråkig. Hoppas också att tillverkarna blir långsiktiga så det kommer finnas reservdelar under många år.
Instämmer helt i den osäkerheten som jag dock menar inte kommer av drivmedlet i sig. För vem vet om BYD/Nio/Xpeng eller liknande är kvar i Sverige, eller ens EU om säg 10 år? Samtidigt hade vi väl samma tveksamheter här i väst om först Japanska och sen koreanska bilar. Samma visa när Skoda började säljas i Sverige. Man är ju alltid ny nån gång.
#1578611
Kina får väl dock anses som ett väldigt ostabilt och osäkert land jämnfört med japan och (syd)korea, sett till global ekonomi. Det krävs inte speciellt mycket för att hela landet ska rasa ihop.
Fast och andra sidan, skulle det hända skulle det "givetvis" drabba resten av världen också även på "lokala" märken - det såg vi ju en mild variant av under pandemin och halvledarbristen. Men man kan ju ändock tycka att "Xpeng" osv ligger mer i riskzonen än, för att återgå till halvledare, t ex samsung.

Det jag tror kommer spela störst roll är inte märket på bilen, utan vilken leverantör av komponenterna som använts. T ex, "BYD" fullsmackad med "off-the-shelf" samsung saker kommer säkerligen vara lättare att hålla igång än en "Volvo" full med okända/special-komponenter som är omöjliga att få tag på.
#1578616
Lucif3r skrev:Kina får väl dock anses som ett väldigt ostabilt och osäkert land jämnfört med japan och (syd)korea, sett till global ekonomi. Det krävs inte speciellt mycket för att hela landet ska rasa ihop.
Fast och andra sidan, skulle det hända skulle det "givetvis" drabba resten av världen också även på "lokala" märken - det såg vi ju en mild variant av under pandemin och halvledarbristen. Men man kan ju ändock tycka att "Xpeng" osv ligger mer i riskzonen än, för att återgå till halvledare, t ex samsung.

Det jag tror kommer spela störst roll är inte märket på bilen, utan vilken leverantör av komponenterna som använts. T ex, "BYD" fullsmackad med "off-the-shelf" samsung saker kommer säkerligen vara lättare att hålla igång än en "Volvo" full med okända/special-komponenter som är omöjliga att få tag på.
Jag tror också att risken är större med Kina. Japan och Sydkorea är fungerande demokratier och det har stor betydelse. Kina skulle mycket väl kunna göra något dumt snart som utsätter landet för höga tullar eller sanktioner.
  • 1
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394
Volvo 960 handbroms

Hej har en volvo 960 och jag skulle kolla till bro[…]

Volvo 745 hög tomgång kall

De vet jag inte exakt då kåpan har f&o[…]

EU direktivet säger att det måste vara […]

Trög servo efter renovering

Skiftat slangar? Det sitter backventiler i styrv&a[…]