Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577981
Hej. Ni som kan. Är det möjligt att installera vanliga dämpare bak på min bil istället för de nu monterade nivåreglerande dämparna (som är slut). Jag undrar då de nivåreglerande dämparna är jättedyra och jag i stort sett aldrig drar släp. Hur gör man bäst? Elektriska givare osv.

En XC70 D4 , 2013, manuell.
#1578014
Om man har nivåregleringsdämpare så är det dämparna som lyfter bilen och fjädrarna är bara "hjälpfjädrar". På en bil med vanliga dämpare är det fjädrarna som lyfter bilen.

Byter du till vanliga dämpare kommer det alltså innebära att bilen blir alldeles för låg.

Det är olika höjder på XC och V så mig veterligen är det olika dämpare också.

Jag skulle rekommendera att köpa nya nivåreglerande dämpare. De kostar en slant men helt klart värt det.
#1578036
FamiljenAngeria skrev: mån 06 maj 2024, 20:55 Okej. Men varför byta fjädrar? De sitter ju på en separat plats. Eller är det styvhetens som skiljer?
Väldigt stor skillnad på fjädrarna.
Med nivåreglering bär dämparna upp en större del av bilens vikt, och fjädrarna är därför svagare. Därför måste man även byta fjädrarna.
#1578043
Är ju högst individuellt vad som är värt hur mycket. För dig och mig som drar mycket är Nivomat väl värt pengarna, men för trådskaparen tycks det vara annorlunda.

Väntar på leverans av mina nya nivådämpare, köpt Volvo original (Sachs) från Polen, halva priset mot svenska priser. Man kommer nog ännu billigare undan om man inte har sportchassi.

Är man lite händig kan man spara ytterligare en slant på att byta dämpare själv, det är inte svårt. Ett fäste nertill och ett upptill. Fjädrarna kan man låta verkstaden byta om man inte vill eller kan.
#1578058
apersson850 skrev: tis 07 maj 2024, 08:21
rosefors skrev:Jag skulle rekommendera att köpa nya nivåreglerande dämpare. De kostar en slant men helt klart värt det.
Precis. Det är väl värt priset.
Vad ligger de på nu. Kollade och fick pris på 20.000 kr. Svettigt för stödämare. Kollegan fick i.o.f.s pris på 125.000 kr till sin audi för stötdämpare.

Perfekt, ett nytt sätt för oss att tj&au[…]

Vilken V70 gäller det? Jag håller p&ar[…]

Vi som beställt nya XC60

Det är sannerligen en fartfylld aktivitet att[…]

Eftermontera dragkrok?

Jag har en v50 med avtagbart drag, jag fick nedsla[…]