Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#244152
andreas_lofgren skrev:Någon frågade tidigare hur stor skillnaden är i ljudnivå mellan laminerade rutor och vanliga. För S40 i alla fall så är skillnaden riktigt stor! Jag har åkt ordentligt mycket S40 som hyrbil bland annat (2,4 och 1,8F) och dessa har haft vanliga glas. Min egen T5a har laminerade sidorutor och jag upplever den som nästan lika tyst som min tidigare BMW 530 -02. Det kan man verkligen inte säga om S40 med enkelglas. Det trodde jag inte när jag köpte bilen och blev mycket positivt överraskad.

Klart värt pengarna är det
Att det var skillnad visste jag men så stor skillnad? S40/V50 har alltid varit för högljudda för min smak. Måste se till att provåka en med laminerade rutor då!
av Lövet
#244170
Brainy skrev: Att det var skillnad visste jag men så stor skillnad? S40/V50 har alltid varit för högljudda för min smak. Måste se till att provåka en med laminerade rutor då!
Jag upplever skillnaden som rejält stor faktiskt. S40 med vanliga rutor har jag åkt rejält många gånger (hyrbilar i alla dess former) och upplever den, precis som du, som ganska bullrig.

Min egen med automat (mycket lågt varv på landsväg) och dubbelglas tycker jag faktiskt nästan är lika tyst som min gamla BMW 530. Klart tystare än alla andra S40 & V50 som jag åkt är den definitivt.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#244195
andreas_lofgren skrev:Även om man gärna vill tro det så kan man inte krossa ens en vanlig ruta om bilen blir vattenfylld. Tyvärr hittar jag inte klippet på Youtube men Mythbusters testade det att försöka krossa en ruta i en vattenfylld bil. Det är totalt omöjligt utan glaskrossare. Man får inte upp någon hastighet på slagen i vattnet.

Själv kör jag med dubbelglas och aktar mig för kajkanter bara :wink:
Självklart ligger man illa till när bilen är vattenfylld även om man är utrustad med glaskrossare. Det enda man kan göra är väl att hålla sig ifrån vattensamlingar och kajkanter. :wink:
Användarvisningsbild
av hansandreasson
#249719
vad det gäller ljud och laminerade rutor så är det ett plus. jag har min tredje V70 nu varav den jag har nu samt den förra med extra mörka rutor. Den jag har nu har laminerade rutor och det är ett betydligt lägre ljud vid motorväg och 90-väg.

Körde 3000 mil i tjänsten förra året och den bil jag har nu är den absolut tystaste hittills. Kör dubbat och ändå är det tyst.

Kör man mycket så rekommenderar jag laminerat!
Användarvisningsbild
av PalleH
#1577724
Intressant tråd detta jag har själv laminerade rutor runt om och det är nog ingen hit om man hamnar i vattnet.
volvo 965 Elstrul

Testar med tändningslåset. Får by[…]

Bensinpriser v2

Ja, höjs bensinpriset så lär ä[…]

OM RYSSEN KOMMER

Camel, massmedias uppgift är att granska mak[…]

Orkeslös och ryckig gång.

Är det en senare modell med insprutning kan[…]