Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomEriksen
#1577703
Jag lossade 12mm bulten som håller fast fördelaren och riktar tändningen. Jag hade väntat mig att fördelare. Skulle sitta fast som berget. Men det var lös, lite skramlig och sladdrig. Man kan snurra den ett halvt varv och röra den upp och ner 5 mm.

Två timmar senare av försiktigt bändande under fördelarhållaren hade inte mycket hänt. Har jag missat att lossa ngt? Har ni något tips på hur jag fortsätter?
IMG_5039-ezgif.com-optimize.gif
IMG_5039-ezgif.com-optimize.gif (7.77 MiB) Visad 533 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577743
Varför ska du ha loss fördelaren? Den verkar ju redan ganska lös..... Kanske bättre att försöka få fast den. På bilar från slutet på 80-talet och frammåt sköts tändläget på annat sätt så du behöver inte bry dig om fördelaren sitter fast eller ej. Är det original fördelare?? Ser ut som någon "brytare ersättning"???
Att veta bilmodell, årsmodell eller motor/styrsystem underlättar. Om du vill ha hjälp alltså.
av TomEriksen
#1578186
Det är ingen bil utan en volvopenta-motor baserat på b230 Aq131D för den som är nyfiken. Fördelaren är ”marinanpasssd”. Den har ett annat lock men annars väldigt lik b23-uppläggen i 240-serien. Den har oe-nummer vp 855712.
Den elektroniska tändsatsen är en Pertronix.

Jag behöver lyfta fördelaren för att borta ur en skruven till fördelarlocket som frusit fast.
av Amarace
#1578207
lennarte skrev:Tänk på att oljepumpen sitter i andra änden, det kan vara struligt att att få dit igen
Nä, oljepumpen har inget med fördelaren att göra, den drivs av mellanaxeln och sitter längre bak.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1578242
Kugghjulet på fördelaraxeln är spiralskuret så man måste vrida på axeln inne i fördelaren(sätt på rotorn) för att skruva ut fördelaren.
På gamla B18/B20 var fördelaren placerad baktill på motorblocket men med "nya"(1975) crossflowtoppen på B21 fick den inte plats och flyttades till framkant av motorblocket.
Tänkte precis som "lennarte" till att börja med...
/Hasse
Senast redigerad av 2 Hasse53, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578244
Amarace skrev: ons 08 maj 2024, 21:28
lennarte skrev:Tänk på att oljepumpen sitter i andra änden, det kan vara struligt att att få dit igen
Nä, oljepumpen har inget med fördelaren att göra, den drivs av mellanaxeln och sitter längre bak.
Ok, men på många andra gör den det.
av Amarace
#1578313
lennarte skrev:
Amarace skrev:
lennarte skrev:Tänk på att oljepumpen sitter i andra änden, det kan vara struligt att att få dit igen
Nä, oljepumpen har inget med fördelaren att göra, den drivs av mellanaxeln och sitter längre bak.
Ok, men på många andra gör den det.
Nu blir jag nyfiken, på vilka "många andra" Volvomotorer driver/påverkar fördelaren oljepumpen? Inte ens på B18/B20 är det ju så.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578324
Amarace skrev:Nu blir jag nyfiken, på vilka "många andra" Volvomotorer driver/påverkar fördelaren oljepumpen? Inte ens på B18/B20 är det ju så.
Nu skrev jag inte Volvomotorer. Och på B18/20 där är det ju oljepumpen som driver fördelaren. På marinmotorer baserade på Volvos OHC/DOHC motorer med fördelaren bak monterad sitter fördelaren mot samma axel som oljepumpen, dock i varsin ände. Dock bör man vara lika noga med nollställning så man får rotorn mot märket, så den "tänder" på rätt cylinder.
AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]

Folk fortsätter att stanna när de ser de[…]