Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577687
bem skrev: tor 02 maj 2024, 22:58 Och av Volvo rekommenderade serviceintervall står i serviceboken till bilen. För oss vanliga privatbilister är det varje år eller var 3000 mil vilket som inträffar först, på lite nyare Volvobilar (SPA-plattform) i alla fall. Nåt undantag så man kan köra 6000 mil innan service har jag personligen aldrig sett. Kör man väldigt mycket såsom taxi gäller säkert andra (kortare) serviceintervaller.
Undrar egentligen varför taxi har intervaller på 2000 mil för motor och 6000 mil för olja till växellåda?! Jag menar, dom går varma dygnet runt vilket garanterat är en fördel, körs väl som en vanlig bilist isch. Såklart på mycket kortare tid.. En storstadstaxi möjligtvis undantaget men även dom pendlar motorvägar, typ Arlanda.
Svensson kör med & utan last och ibland med husvagn/släp.
Min gissning är för att det är volvo som står för garantierna.

Alltså, privatperson med ca 700 kallstarter och 3000 mil per år o ingen intervall på oljebyte vxl..eller en taxi med i princip noll kallstarter och 2000 mil på ca 3-4 veckor?!
#1577697
246 skrev: tor 02 maj 2024, 23:36
bem skrev: tor 02 maj 2024, 22:58 Och av Volvo rekommenderade serviceintervall står i serviceboken till bilen. För oss vanliga privatbilister är det varje år eller var 3000 mil vilket som inträffar först, på lite nyare Volvobilar (SPA-plattform) i alla fall. Nåt undantag så man kan köra 6000 mil innan service har jag personligen aldrig sett. Kör man väldigt mycket såsom taxi gäller säkert andra (kortare) serviceintervaller.
Undrar egentligen varför taxi har intervaller på 2000 mil för motor och 6000 mil för olja till växellåda?! Jag menar, dom går varma dygnet runt vilket garanterat är en fördel, körs väl som en vanlig bilist isch. Såklart på mycket kortare tid.. En storstadstaxi möjligtvis undantaget men även dom pendlar motorvägar, typ Arlanda.
Svensson kör med & utan last och ibland med husvagn/släp.
Min gissning är för att det är volvo som står för garantierna.

Alltså, privatperson med ca 700 kallstarter och 3000 mil per år o ingen intervall på oljebyte vxl..eller en taxi med i princip noll kallstarter och 2000 mil på ca 3-4 veckor?!
Det beror på att oljan inte har kvar tillräckligt mycket av sina smörjande egenskaper vid 3000 mil så för att långsiktigt få motorn att hålla behövs byte oftare. Efter ungefär sådär 1800 mil beroende på körsätt och oljekvalite så behövs ny olja, därav att taxi har 1500 mils intervall, att inte privatbilar har det beror på att de sällan körs så mycket på ett år. Detta enl en bekant på Volvos motorutveckling. Denne rekommenderar mig att byta vid 1500 mil eller ett år för att vara rädd om bilen, samma gäller oljan till automatlådan. Ska lådan hålla över tid behövs byte då och då. 6000 mil är lagom tycker denne person.
#1577698
III skrev: fre 03 maj 2024, 06:35
246 skrev: tor 02 maj 2024, 23:36
bem skrev: tor 02 maj 2024, 22:58 Och av Volvo rekommenderade serviceintervall står i serviceboken till bilen. För oss vanliga privatbilister är det varje år eller var 3000 mil vilket som inträffar först, på lite nyare Volvobilar (SPA-plattform) i alla fall. Nåt undantag så man kan köra 6000 mil innan service har jag personligen aldrig sett. Kör man väldigt mycket såsom taxi gäller säkert andra (kortare) serviceintervaller.
Undrar egentligen varför taxi har intervaller på 2000 mil för motor och 6000 mil för olja till växellåda?! Jag menar, dom går varma dygnet runt vilket garanterat är en fördel, körs väl som en vanlig bilist isch. Såklart på mycket kortare tid.. En storstadstaxi möjligtvis undantaget men även dom pendlar motorvägar, typ Arlanda.
Svensson kör med & utan last och ibland med husvagn/släp.
Min gissning är för att det är volvo som står för garantierna.

Alltså, privatperson med ca 700 kallstarter och 3000 mil per år o ingen intervall på oljebyte vxl..eller en taxi med i princip noll kallstarter och 2000 mil på ca 3-4 veckor?!
Det beror på att oljan inte har kvar tillräckligt mycket av sina smörjande egenskaper vid 3000 mil så för att långsiktigt få motorn att hålla behövs byte oftare. Efter ungefär sådär 1800 mil beroende på körsätt och oljekvalite så behövs ny olja, därav att taxi har taxi haft 1500 mils intervall, kanske ökats till 2000 mil numera?, att inte privatbilar har det beror på att de sällan körs så mycket på ett år. Detta enl en bekant på Volvos motorutveckling. Denne rekommenderar mig att byta vid 1500 mil eller ett år för att vara rädd om bilen, samma gäller oljan till automatlådan. Ska lådan hålla över tid behövs byte då och då. 6000 mil är lagom tycker denne person.
#1577699
III skrev: fre 03 maj 2024, 06:36
III skrev: fre 03 maj 2024, 06:35
246 skrev: tor 02 maj 2024, 23:36

Undrar egentligen varför taxi har intervaller på 2000 mil för motor och 6000 mil för olja till växellåda?! Jag menar, dom går varma dygnet runt vilket garanterat är en fördel, körs väl som en vanlig bilist isch. Såklart på mycket kortare tid.. En storstadstaxi möjligtvis undantaget men även dom pendlar motorvägar, typ Arlanda.
Svensson kör med & utan last och ibland med husvagn/släp.
Min gissning är för att det är volvo som står för garantierna.

Alltså, privatperson med ca 700 kallstarter och 3000 mil per år o ingen intervall på oljebyte vxl..eller en taxi med i princip noll kallstarter och 2000 mil på ca 3-4 veckor?!
Det beror på att oljan inte har kvar tillräckligt mycket av sina smörjande egenskaper vid 3000 mil så för att långsiktigt få motorn att hålla behövs byte oftare. Efter ungefär sådär 1800 mil beroende på körsätt och oljekvalite så behövs ny olja, därav att taxi har taxi haft 1500 mils intervall, kanske ökats till 2000 mil numera?, att inte privatbilar har det beror på att de sällan körs så mycket på ett år. Detta enl en bekant på Volvos motorutveckling. Denne rekommenderar mig att byta vid 1500 mil eller ett år för att vara rädd om bilen, samma gäller oljan till automatlådan. Ska lådan hålla över tid behövs byte då och då. 6000 mil är lagom tycker denne person.
Kan nämna att samma person är av uppfattningen att mycket av de motorptoblem vag haft på sina motorer beror på för långa byterintervaller på oljan. De hade tydligen 3000 mil eller 2 år, så på två år hinner även privatbilister köra längre än vad oljan klarar av att användas, så hade oljan bytts varje år eller 1500 ni så hade motorerna hålla markant bättre.
#1577714
III skrev:
III skrev: fre 03 maj 2024, 06:36
III skrev: fre 03 maj 2024, 06:35 Det beror på att oljan inte har kvar tillräckligt mycket av sina smörjande egenskaper vid 3000 mil så för att långsiktigt få motorn att hålla behövs byte oftare. Efter ungefär sådär 1800 mil beroende på körsätt och oljekvalite så behövs ny olja, därav att taxi har taxi haft 1500 mils intervall, kanske ökats till 2000 mil numera?, att inte privatbilar har det beror på att de sällan körs så mycket på ett år. Detta enl en bekant på Volvos motorutveckling. Denne rekommenderar mig att byta vid 1500 mil eller ett år för att vara rädd om bilen, samma gäller oljan till automatlådan. Ska lådan hålla över tid behövs byte då och då. 6000 mil är lagom tycker denne person.
Kan nämna att samma person är av uppfattningen att mycket av de motorptoblem vag haft på sina motorer beror på för långa byterintervaller på oljan. De hade tydligen 3000 mil eller 2 år, så på två år hinner även privatbilister köra längre än vad oljan klarar av att användas, så hade oljan bytts varje år eller 1500 ni så hade motorerna hålla markant bättre.
Ford Focus "nya" modellen från 2018/19 har också 3000 mil/2 år på åtminstone bensinmotorn. Inte så bra över tid om man kör max 1500/år men bättre om nån, kanske äldre, kör 5-700 mil/år, som inte behöver åka in varje år och serva för kanske 500 mil.
AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]

Folk fortsätter att stanna när de ser de[…]