- ons 01 maj 2024, 14:20
#1577549
Jag gjorde en färd från Alingsås till Växjö, 20 mil enkel väg. Jag laddade fullt, tryckte i destination i nav och körde. Efter 7,8 mil visade batteriet på noll och motorn kickade in. Bensinförbrukning visade 0,5, sedan 1,2 och upp till 4,3 när jag kom fram.
Bilen fungerade som en elhybrid efter att batteriet var slut. Det laddade såpass att det gick på batteri när man kom in i byar och under 70km/h.
Nästa morgon och hemfärd visade batteriet på noll. Jag knappade in destination hem och bilen gick förvånande på el hela vägen ut ur Växjö. Likadant när man saktade in.
Vid hemfärd visade förbrukningen på 0,58. Bensinmätarens staplar bekräftar ungefär det, har ännu inte tankat men betvivlar nog inte förbrukningen.
Så, jag är väldigt nöjd med att förbrukning utan laddning fungerar som en elhybridbil och ger ungefär samma förbrukning som en dieselbil. Min förra XC60 T5 drog ju ca 0, 78 på samma färd.
Edit: vid pump blev det 0,52
Bilen fungerade som en elhybrid efter att batteriet var slut. Det laddade såpass att det gick på batteri när man kom in i byar och under 70km/h.
Nästa morgon och hemfärd visade batteriet på noll. Jag knappade in destination hem och bilen gick förvånande på el hela vägen ut ur Växjö. Likadant när man saktade in.
Vid hemfärd visade förbrukningen på 0,58. Bensinmätarens staplar bekräftar ungefär det, har ännu inte tankat men betvivlar nog inte förbrukningen.
Så, jag är väldigt nöjd med att förbrukning utan laddning fungerar som en elhybridbil och ger ungefär samma förbrukning som en dieselbil. Min förra XC60 T5 drog ju ca 0, 78 på samma färd.
Edit: vid pump blev det 0,52
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.