- mån 29 apr 2024, 17:41
#1577402
Tack alla för era svar! Ska försöka tänka lite på mina alternativ.
@Mr T, Jag har sedan du skrev faktiskt börjat kolla en del på B5 (Bensinare, inte Diesel) och jämfört priserna med T8. Just nu har vi inte heller någon laddmöjlighet då vi bor i bostadsrätt. Även om vi just nu letar hus så finns inga garantier på att vi köper något de närmsta två åren. Då känns eventuellt en B5 som en bra lösning, utifrån det jag sett kostar de 50-100k mindre och andrahandsvärdet lär även också vara mindre i framtiden när jag väl ska sälja bilen. Men det kan vara värt det, även om den är lite dyrare att äga (skatt, drivmedel osv). Det blir lättare att komma ner i min budget, med bra utrustning, om jag kör en B5 istället för T8 helt enkelt. Men jag behöver fundera ett varv till kring det. Stolarna med ventilerat läder som du nämner är nappastolarna va? Som jag förstått det har dessa alltid massage inbyggt också (utöver att de är ventilerade). Vet du om detta stämmer?
@SundanceKid, Min budget är nog max 580k, ju billigare desto bättre såklart. Jag kollar lite på denna just nu (B5): https://www.volvocarretail.se/bilar-i-l ... awd-bds11n . Den har dock inte B&W men jag tror att jag kan leva utan det, HK verkar helt okej utifrån det jag läst. Jag vill givetvis pruta lite, men jag lyckas inte hitta hur länge bilen stått hos handlaren. Det framkommer såklart inte på sidan, jag har försökt kolla lite i API-svaren man får på sidan när allt laddas in osv men hittar inget där heller
@Malmstroem, Jag vet inte om du syftar på HK när du säger standardljud? Utifrån de modeller jag kollar på (MY21+) så verkar HK vara det "sämsta" och B&W det bästa. Jag tror att tidigare modeller hade en "lägre" modell än HK, det kanske är den du syftar på? Vad menar du med " Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8"? Jag hade kört ca. 30-35km varje dag för pendling till jobb/förskolor osv.
@Mr T, Jag har sedan du skrev faktiskt börjat kolla en del på B5 (Bensinare, inte Diesel) och jämfört priserna med T8. Just nu har vi inte heller någon laddmöjlighet då vi bor i bostadsrätt. Även om vi just nu letar hus så finns inga garantier på att vi köper något de närmsta två åren. Då känns eventuellt en B5 som en bra lösning, utifrån det jag sett kostar de 50-100k mindre och andrahandsvärdet lär även också vara mindre i framtiden när jag väl ska sälja bilen. Men det kan vara värt det, även om den är lite dyrare att äga (skatt, drivmedel osv). Det blir lättare att komma ner i min budget, med bra utrustning, om jag kör en B5 istället för T8 helt enkelt. Men jag behöver fundera ett varv till kring det. Stolarna med ventilerat läder som du nämner är nappastolarna va? Som jag förstått det har dessa alltid massage inbyggt också (utöver att de är ventilerade). Vet du om detta stämmer?
@SundanceKid, Min budget är nog max 580k, ju billigare desto bättre såklart. Jag kollar lite på denna just nu (B5): https://www.volvocarretail.se/bilar-i-l ... awd-bds11n . Den har dock inte B&W men jag tror att jag kan leva utan det, HK verkar helt okej utifrån det jag läst. Jag vill givetvis pruta lite, men jag lyckas inte hitta hur länge bilen stått hos handlaren. Det framkommer såklart inte på sidan, jag har försökt kolla lite i API-svaren man får på sidan när allt laddas in osv men hittar inget där heller
@Malmstroem, Jag vet inte om du syftar på HK när du säger standardljud? Utifrån de modeller jag kollar på (MY21+) så verkar HK vara det "sämsta" och B&W det bästa. Jag tror att tidigare modeller hade en "lägre" modell än HK, det kanske är den du syftar på? Vad menar du med " Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8"? Jag hade kört ca. 30-35km varje dag för pendling till jobb/förskolor osv.