Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurrr
#1577402
Tack alla för era svar! Ska försöka tänka lite på mina alternativ.

@Mr T, Jag har sedan du skrev faktiskt börjat kolla en del på B5 (Bensinare, inte Diesel) och jämfört priserna med T8. Just nu har vi inte heller någon laddmöjlighet då vi bor i bostadsrätt. Även om vi just nu letar hus så finns inga garantier på att vi köper något de närmsta två åren. Då känns eventuellt en B5 som en bra lösning, utifrån det jag sett kostar de 50-100k mindre och andrahandsvärdet lär även också vara mindre i framtiden när jag väl ska sälja bilen. Men det kan vara värt det, även om den är lite dyrare att äga (skatt, drivmedel osv). Det blir lättare att komma ner i min budget, med bra utrustning, om jag kör en B5 istället för T8 helt enkelt. Men jag behöver fundera ett varv till kring det. Stolarna med ventilerat läder som du nämner är nappastolarna va? Som jag förstått det har dessa alltid massage inbyggt också (utöver att de är ventilerade). Vet du om detta stämmer?

@SundanceKid, Min budget är nog max 580k, ju billigare desto bättre såklart. Jag kollar lite på denna just nu (B5): https://www.volvocarretail.se/bilar-i-l ... awd-bds11n . Den har dock inte B&W men jag tror att jag kan leva utan det, HK verkar helt okej utifrån det jag läst. Jag vill givetvis pruta lite, men jag lyckas inte hitta hur länge bilen stått hos handlaren. Det framkommer såklart inte på sidan, jag har försökt kolla lite i API-svaren man får på sidan när allt laddas in osv men hittar inget där heller :angelo:

@Malmstroem, Jag vet inte om du syftar på HK när du säger standardljud? Utifrån de modeller jag kollar på (MY21+) så verkar HK vara det "sämsta" och B&W det bästa. Jag tror att tidigare modeller hade en "lägre" modell än HK, det kanske är den du syftar på? Vad menar du med " Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8"? Jag hade kört ca. 30-35km varje dag för pendling till jobb/förskolor osv.
av gurrr
#1577403
En fråga till, eftersom flera av er har nämnt det med baklucka med sparksensor. Jag har försökt kolla igenom specsen på XC90's på blocket/volvos egen sektion för begagnade bilar. Men jag hittar ingenting om detta, eller så missar jag det. Är det standard efter en viss årsmodell kanske? Eller vad ska jag titta efter?
#1577406
gurrr skrev: mån 29 apr 2024, 17:41
Min budget är nog max 580k, ju billigare desto bättre såklart. Jag kollar lite på denna just nu (B5): https://www.volvocarretail.se/bilar-i-l ... awd-bds11n . Den har dock inte B&W men jag tror att jag kan leva utan det, HK verkar helt okej utifrån det jag läst. Jag vill givetvis pruta lite, men jag lyckas inte hitta hur länge bilen stått hos handlaren. Det framkommer såklart inte på sidan, jag har försökt kolla lite i API-svaren man får på sidan när allt laddas in osv men hittar inget där heller :angelo:
Bilen i sig har haft 4 ägare, enbart företag sedan 2022, från Göteborg till Stockholm , tillbaka till Göteborg (2023-10-30) och nu Sollentuna som jag förmodar köpte från Volvo Bil Gbg. (stått i hallen sedan 2024-04-17): https://biluppgifter.se/fordon/BDS11N#historik

Både fotrörelse till bakluckan samt massage är tillval: https://www.volvocars.com/se/support/to ... 512dc93631 lättast är att kolla med säljaren och prova om funktionen existerar. då vet du om den har fotsensor eller ej.
av gurrr
#1577413
gurrr skrev: mån 29 apr 2024, 17:58 Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos handlaren i sammanhanget och prutmöjligheterna förmodligen små i så fall. Men värt att försöka antar jag.
När jag tänker efter så undrar jag lite kring senaste ägarbytet från Volvo Göteborg till Volvo Kungsängen/Stockholm. Hur funkar detta? Brukar Volvo handlare köpa bilar av varandra trots att de ligger inom samma koncern? Eller kan det snarare vara så att man "flyttar på bilen" till Stockholm för att man inte lyckats få den såld i Göteborg?
#1577434
Gällande ägarbyten; en sådan gång kan vara ett resultat av att bilen har rullat som hyrbil hos Hertz, det brukar noteras som ”First Rent A Car AB”. Det behöver inte vara avgörande i stort, men kan vara intressant att ha vetskap om. Bilen verkar enligt annons vara välutrustad, i mitt tycke.
#1577435
gurrr skrev: mån 29 apr 2024, 17:41 @Malmstroem, Jag vet inte om du syftar på HK när du säger standardljud? Utifrån de modeller jag kollar på (MY21+) så verkar HK vara det "sämsta" och B&W det bästa. Jag tror att tidigare modeller hade en "lägre" modell än HK, det kanske är den du syftar på? Vad menar du med " Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8"? Jag hade kört ca. 30-35km varje dag för pendling till jobb/förskolor osv.
Ja, jag pratar om stereon på de äldre varianterna. Jag har en XC90 -17 med den "vanliga" stereon. Den är inte jättebra...

Det lilla jag lyssnat på HK tyder på att den är helt OK. B&W är bra.

Angående ägandekostnad. En äldre begagnad diesel/bensin är så pass mycket billigare än en hybrid att värdeminskning och kapitalkostnad blir så pass mycket lägre att du måste köra väldigt mycket på el för att det ska bli billigare. På äldre bilar gör inte malus-skatten något heller.

Jag använder i princip bara min XC90 till längre körningar nuförtiden. Där tar den mindre bränsle än hybriden. Andra kan ha andra körvanor, men speciellt de äldre hybriderna kommer inte speciellt långt på el.
av 246
#1577441
Först börjar du pruta på den tilltänkta bilen, när det är klart är du förmodligen inte nöjd. Det är då du börjar prata om tillbehör som du tycker dig behöva. Sitt gärna hemma i lugn o ro och titta bland tillbehör på Volvos sida och skriv ner önskemål du kan tänkas vilja ha. När du står i hallen kan det bli "black out"

Min bil kostade ca 250k minus 10k i prut, men lyckades förhandla mig till 2 nya kompletta satser med gummi och tygmattor, bagagematta i plast/gummi (ny i tyg fanns redan), fina vinterdäck, hundbur, nya torkarblad fram/bak, 2 st första hjälpen(!), nytt gallerskydd i bagaget(4000kr), nytt insynsskydd, 2 år förlängd VOC-abonnemang, full tank och säkert något mer jag glömt, helt utan extra kostnad.
Okej, inga jättesummor kanske men jag var nöjd där o bilen för övrigt var i toppskick. Sen som sagt, bra erbjudanden på serviceavtal brukar ofta finnas, den delen missade jag tyvärr.

Ja, selektbilarna är förmodligen dyrare än hos andra handlare men vill tro att du får ett bekymmersfritt bemötande när det kommer till ev garantiåtgärder. Finns säkert en uppsjö av seriösa icke Volvohandlare där ute, men personligen kommer jag aldrig chansa..inte efter den goda service/bemötande/respons jag fått iallafall.
Önskar dig lycka till
av 246
#1577442
ShogunX skrev: mån 29 apr 2024, 21:24 Gällande ägarbyten; en sådan gång kan vara ett resultat av att bilen har rullat som hyrbil hos Hertz, det brukar noteras som ”First Rent A Car AB”. Det behöver inte vara avgörande i stort, men kan vara intressant att ha vetskap om. Bilen verkar enligt annons vara välutrustad, i mitt tycke.
Min gissning är att Hertz borde väl stå som tidigare ägare i ledet då? Har sett såna bilar med sådana ägaruppgifter.
En annan tanke kan ju vara att dom "roterar" bilar pga platsbrist eller för många av samma modell..
Tycker också den bilen verkar välutrustad och skulle du vara missnöjd med ljudet, går det uppgradera rätt billigt med modellanpassande anläggningar

Hej igen Har kollat på blinkerslampan, och […]

Nej och åter nej. Min brakade och tog me[…]

Service Renault Scenic 2003

Man blir glad när man läser såna […]

Har min V70 intercooler?

Jajjemän...