Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577372
Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt skivor + belägg fram. Allt frid och fröjd så.

Men har nu upptäckt att när jag ska backa ut från parkeringen så klonkar det till fram, först när bilen börjar rulla bakåt och sen när jag bromsar till för att sedan börja rulla framåt. Ljudet fanns inte innan bytet utan har dykt upp nu efteråt.

Det hörs speciellt efter att bilen stått över natten och man kommer ut på morgonen och ska iväg. Hörs aldrig något när man väl kör sen. Tips och idéer på vad det kan vara som orsakar detta ljud? Ej åtdraget ordentligt?

Jobbet gjordes på verkstad så kommer givetvis kontakta dem men vill gärna ha lite kött på benen innan dess.

Allt gott!
#1577433
js1 skrev: mån 29 apr 2024, 09:45 Gissningsvis så är det en kloss som rör sig något första gången du bromsar efter att du bytt färdriktning (framåt/bakåt).
Säkerligen som ovan skriver. Finns ju möjlighet att oket är löst men tveksamt. Så fall har det slarvats rejält.
Att beläggen rör sig någon mm är ju bra då de inte kärvar fast så lätt och rör sig lätt. Är det rengjort och så vidare enl konstens alla regler så blir det lite spel mellan belägg och okets hållare.
OM RYSSEN KOMMER

Största hotet mot Sverige just nu är int[…]

Har laddat batteriet men det händer ingenting[…]

Löjliga priser XC70

Såg en som ville sälja en 2012 med 4800[…]

Hej, Du väljer inställningar, integrite[…]