Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rgoa
#1577239
Hej
Bilens motorlampa började lysa gult för ca 1.5månad sen tog mig i kragen idag och gjorde en felsökning.
Visade sig vara felkod ECM671C, hämtar information från engelsk sida nedanför.

Definition:
Camshaft Position, Exhaust. High

Description:
The engine control module (ECM) checks the angle of the camshaft (its position in relation to the crankshaft). If the exhaust camshaft's angle position deviates and is too high during adaption (camshaft is ahead of crankshaft), the Engine control module (ECM) will interpret this as a failure and store a diagnostic trouble code. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is hot and the camshaft is in position

Cause:
Poor engine oil quality
Incorrectly adjusted camshafts
The timing gear belt has jumped off the cogs
Damaged camshaft reset valve
Mechanical fault in the variable valve timing (VVT) unit.

Lämplig information att veta:
2023-10-22 Var bilen inne på verkstad och där byttes båda VVT kamremsbyte(med allt vad det innebär)
2024-03-01 (Någonstans runt detta datumet tänds gul motorlampa)

Egna tankar: Har personligen ingen aning hur jag löser problemet och hoppas att någon kan hjälpa mig här.
Tror inte verkstaden har gjort något fel vid bytet, varför kommer felet så många månader efter i så fall??
Öppnade även upp locket för oljan och där fanns det tydligen med "messmör" (olja med kondens av vatten, tjock vit gegga)
Ville släcka felkoden för att se ifall den komma tillbaka direkt men det tillät inte Dice mig att göra, ingen aning varför.

Slutsats: Hade gärna uppskattat hjälp vad jag kan tänkas göra, förhoppningsvis är det något jag kan lösa själv då jag redan lagt ut allt för mycket pengar på bilen.
Tack på förhand
#1577274
Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är bytta kan vi utesluta mekaniskt fel i dessa. Jag gissar att du har fått fel på vvt-solenoiden( omställningsventilen) Eller så har verkstaden ställt in det fel vid bytet.. Det behövs väldigt lite fel i inställningen för att det ska generera felkod. Och bilen går riktigt ändå.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

av rgoa
#1577284
drlecter skrev: sön 28 apr 2024, 09:14 Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är bytta kan vi utesluta mekaniskt fel i dessa. Jag gissar att du har fått fel på vvt-solenoiden( omställningsventilen) Eller så har verkstaden ställt in det fel vid bytet.. Det behövs väldigt lite fel i inställningen för att det ska generera felkod. Och bilen går riktigt ändå.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Men felkoden uppkom först månader efter bytet, hur kan det bli på så ifall de ställt in fel vid bytet.
Dessutom glömde jag nämna i orginalposten att bilen har "tappat kraft" Går fint vxl 1-3 men när man kommer upp emot 80km/h + så kan man trycka gasen i botten så åker hastigheten sakta upp emot en 100 för att sedan "stabiliseras"

Otroligt dåligt förklarat jag vet men försöker så gott det går.

Är det något jag kan göra själv? Ställa in Solenoiden då tänker jag? Är ju lätt rätt att komma åt att byta m.m
Så kan man ju utesluta att de är den de är fel på innan man lägger mer pengar på bilen.
#1577299
Ehhhh...
Du skriver så här "messmör" (olja med kondens av vatten, tjock vit gegga)

Nummer 1 är att byta olja o oljefilter.
Ta bort oljefilter ....samt ta bort oljepluggen...töm ur allt och låt den stå med en bunke under för oljan till det inte rinner ut nåt mer.
sen drar du igång motor i 5 sekunder typ så den trycker ut det sista.

En olja med kondenssmet i (luftbubblor ) sig får ett lägre oljetryck när det tex skall gå igenom solenoiden, och vidare till VVT-dreven för att justera denna.
Har du inte fått någon oljetrycksvarning ?
av rgoa
#1577303
v70t4y2000 skrev:Ehhhh...
Du skriver så här "messmör" (olja med kondens av vatten, tjock vit gegga)

Nummer 1 är att byta olja o oljefilter.
Ta bort oljefilter ....samt ta bort oljepluggen...töm ur allt och låt den stå med en bunke under för oljan till det inte rinner ut nåt mer.
sen drar du igång motor i 5 sekunder typ så den trycker ut det sista.

En olja med kondenssmet i (luftbubblor ) sig får ett lägre oljetryck när det tex skall gå igenom solenoiden, och vidare till VVT-dreven för att justera denna.
Har du inte fått någon oljetrycksvarning ?
Jo självfallet ska jag byta olja samt filter. Trodde det var en självklarhet.
Men felet uppstår ju inte av sig själv måste ju vara något som ligger bakom.

Nej inga indiaktioner på oljetrycket.
#1577353
Solenoiden byter man bara. Den går inte att ställa in. Det sitter ett finmaskigt metallfilter i inloppet till den. (Sitter ihop med packningen) Det kan bli igensatt om man har slarvat med serviceintervallerna. Kamaxelregleringen funkar ju då inte som tänkt. Det kan även bli fel på själva solenoiden. Den är lätt att byta. Sitter bra till.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

av rgoa
#1577420
Tack det verkar faktiskt rätt logiskt att det kan vara Solenoiden ju mer jag läst om den.
Då det stämmer in på flera av mina fel och även om den nu kan ge denna felkod.
Ska kolla lite videos m.m hur jag testar om min Solenoid är trasig innan jag beställer en ny.

Förhoppningsvis så har du löst mitt problem drlecter =)

Jag tackar alla för svaren. Det blev inte s60[…]

Vi som beställt EX90

Bilar har börjat komma ut till handlare i bla[…]

Lastade i två par trötta Spyderfäl[…]

Dålig och sliten returfjäder och/eller […]