Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1441737
Har bytt termostaten och fläkten som inte funkade. Vad mer gör att det kan bli överhettning. Vattenpumpen är väl ett alternativ. Något mer? Stopp i systemet...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1441748
Lucif3r skrev:Ptja, kass toppackning så kompression kommer ut i kylsystemet är väl ett annat alternativ...
Va inga avgaser eller bubblor i kylvattnet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1443095
Bytt den mekaniska fläkten nu till en begagnad. Fortfarande överhettning. Märkte ingen större skilnad i motståndet när motorn/slirkopplingen va varm i den begagnade heller. Hur mycket ska det nypa fast i slirkopplingen?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1443120
Frugan har en Passat B5 2004 och vi har haft den sedan den var ett år gammal. Den var/är fortfarande fylld med propylenglykol. Om någon under åren fyllt med etylenglykol (utan att skölja rent ordentligt) kan det bildas "klumpar" i kylarvätskan som det kan vara svårt att få bort. Ordentlig rengöring (maskindiskmedel??) kan hjälpa, men kolla noga om toppackningen är hel. Det räcker inte att bara kolla efter bubblor i expansionskärlet. Blir kylaren ordentligt varm, alltså hela kylaren varm? Eller bara delar av den? Tänk också på att kylsystemet är bakvänt på Passaten, kylarvätskan cirkulerar nerifrån och upp. Kylarvätskan cirkulerar alltså nerifrån och upp och termostaten är är kopplad in i botten på kylaren
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1443251
Beställt helt ny slirkoppling nu så det löser sig med byte av den hoppas jag.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Vwb5
#1577170
Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 för 2 veckor sen.
Märkt nu att värmen inte fungerar i bilen, kommer knappt ljummen temperatur. Ibland om jag ställer in den på 22 grader kommer det lite värme.
Idag när jag körde på motorvägen steg temperaturen från 90 till 120.. stannade och lät bilen kyla av sig lite innan jag började köra igen, stannade igen sen fortsatte köra. Temperaturen höll sig ungefär runt 120.. kan inte så mycket om bilar men har kontrollerat kylarvätska och den är ok. Borde jag byta termostat? Borde inte fläkten gå på högvarv när motorn är så varm? Sitter en mindre fläkt till vänster som inte snurrar..behöver lite kött på benen, har inte så bra ekonomi heller och är såklart beroende av bilen. Någon som kan hjälpa mig
av Rådlös
#1577173
Du säger att du "kollade kylarvattnet". På vilket sätt kollade du vattnet? Läs gärna inlägget av LennartE här över. Det skulle kunna vara slam eller klumpar i kylarvätskan som "proppar igen" kylkanalen någonstans.
Kylarvätskan skall vara tunnflytande, ren och klar. Den får naturligtvis vara färgad av glykolen, blå, röd, gul o.s.v. Men det får inte vara något slammigt eller brunt trögflytande. I så fall måste du spola rent hela kylsystemet och fylla på med ny glykol/vatten 50/50. Förslagsvis etylenglykol som är billigast, men giftigast.
Även om du mäter "lägsta fryspunkt" med instrument så kommer det kanske att visa OK, men det visar inte att någon har blandat fel glykol i systemet.

Ett tillägg: Det är "superviktigt" att ha glykol i kylarvätskan även nu på den varma årstiden. All glykol avsedd för bilmotorer har ett "inbyggt" korrosionsskydd (rostskydd) och måste måste finnas med hela tiden. Året runt!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577196
Rådlös skrev:Ett tillägg: Det är "superviktigt" att ha glykol i kylarvätskan även nu på den varma årstiden. All glykol avsedd för bilmotorer har ett "inbyggt" korrosionsskydd (rostskydd) och måste måste finnas med hela tiden. Året runt!
Det är viktigt på sommaren av en annan orsak också, den höjer kokpunkten. Även ett bra fungerande kylarlock höjer kokpunkten. Vatten kokar vid 100° vid havsnivån, men kokpunkten sjunker med höjden över havet. Så har du rent vatten och ett inte fungerande kylarlock men en bra termostat på (normalt) 90-95° så är där inte mycket marginal. Rätt blandning och riktigt kylarlock höjer kokpunkten till 125-130°.
Vi (frugan har haft 4 st Passater i rad, den sista en B5 2004 (sista året) och vi hade den i 17 år. Fick ett service meddelande om att tempgivaren till instrumententet skulle bytas. Varför vet jag inte, kanske några varit felaktiga? Våran visade samma värden efter som före. Den var inte rolig att byta.....

Det stämmer ju inte

Baklykta yttre trasig

Åh, fy fan. Det låter mindre kul. Ve[…]

Volvo 960 dricker mycket

Aa okej, tack för infon :). Men jag kollade e[…]

Tänk på att oljepumpen sitter i andra […]