Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1577119
Lucif3r skrev:"Bara" bytt batteri 4 gånger... Och motor 13 gånger...
67000 mil på senaste batteriet är inte dåligt. I de flesta livscykelanalyser med jämförelser så räknar man med 20000 mil som mest. Med över 3 gånger så lång sträcka per batteri blir kalkylen bra mycket bättre till elbilar fördel.

När det gäller motorerna måste det bli bättre. Hoppas det är specifikt Tesla som är problemet där. Även om ett motorbyte inte är i närheten av samma kostnad som ett batteribyte eller en fossilbils motor så är mindre än 20 000 mil per motor inte speciellt bra.
#1577128
fjohan82 skrev:En ny motor i snitt var 15000 mil...
Det blir inte riktigt så, för de flesta byttes i början. Så han bytte tätare i början och mot slutet inte alls. Tidiga Model S var inte alls samma driftsäkra bil som den är idag.
#1577450
Lövet skrev: fre 26 apr 2024, 13:49
fjohan82 skrev:En ny motor i snitt var 15000 mil...
Det blir inte riktigt så, för de flesta byttes i början. Så han bytte tätare i början och mot slutet inte alls. Tidiga Model S var inte alls samma driftsäkra bil som den är idag.
Okej, nej de har sannolikt bättre kvalitet numera.
#1577462
Det där är faran med de hjälpsystem moderna bilar har numera. De är såpass autonoma att föraren är alldeles för bortkopplad från körningen för att kunna hålla hjärnan vaken och aktiverad.

Total och full autonomi är i dagsläget inte möjligt, tack vare ett antal olika faktorer. Men den grad av autonoma system som finns idag tar över så mycket av körningen att hjärnan, även på en utvilad person, blir uttråkad och börjar ägna sig åt annat. Hade en intressant diskussion med en utvecklingsingenjör på Volvo Trucks om just detta.
#1577472
MarcusJ skrev: tis 30 apr 2024, 11:05 Det där är faran med de hjälpsystem moderna bilar har numera. De är såpass autonoma att föraren är alldeles för bortkopplad från körningen för att kunna hålla hjärnan vaken och aktiverad.

Total och full autonomi är i dagsläget inte möjligt, tack vare ett antal olika faktorer. Men den grad av autonoma system som finns idag tar över så mycket av körningen att hjärnan, även på en utvilad person, blir uttråkad och börjar ägna sig åt annat. Hade en intressant diskussion med en utvecklingsingenjör på Volvo Trucks om just detta.
Jag trodde alla bilar med hyfsad autonomi hade 'ansiktsövervakning', men det kanske är tillvalsutrustning i många fall? 🤔
#1577475
joel80 skrev: fre 26 apr 2024, 12:44
Lucif3r skrev:"Bara" bytt batteri 4 gånger... Och motor 13 gånger...
67000 mil på senaste batteriet är inte dåligt. I de flesta livscykelanalyser med jämförelser så räknar man med 20000 mil som mest. Med över 3 gånger så lång sträcka per batteri blir kalkylen bra mycket bättre till elbilar fördel.

När det gäller motorerna måste det bli bättre. Hoppas det är specifikt Tesla som är problemet där. Även om ett motorbyte inte är i närheten av samma kostnad som ett batteribyte eller en fossilbils motor så är mindre än 20 000 mil per motor inte speciellt bra.
Jag är mer orolig för ålder än antal mil.

Medelåldern på Sveriges bilpark närmar sig 12 år och hälften av befolkningen åker i bilar som är 12-30 år gamla. Kommer det funka med batterier också? Man får väl hoppas det är så och batterier håller bortåt 30 år.
#1577476
Det är vanligare att behöva byta ut en ICE-motor än att byta ett batteri så jag skulle inte vara särskilt orolig
  • 1
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391
  • 392

Det var elbilsmässa i Ystad detta åre[…]

Lagt en felrapport nu, och Danskarna svarade att […]

Någonstans mellan bromsljus kontakten och gl[…]

Sänka Volvo 144

Fjädring är säkerhet även i 30[…]