Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1577096
Min tomgång stiger vart efter motorn blir varm och lägger sej konstant på 2000rpm.
Kall motor strax över 1000rpm,sjunker snabbt till strax under 1000rpm för att sen öka efter stigande temp på motorn.
Allt på insugs sidan är servat och nytt.( Lmm,tomgångs motor, spjällkontakt,tempstyrning.kollat läckor ink.l oljefällan, Provat annan box.)
DETTA HAR KOMMIT SMYGANDES ÖVER TID.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577117
Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande miljölampa?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577267
Om den startar lätt och går bra kall så kan det vara något som stör lambdasonden när den blir varm och börjar arbeta. Ofta är det då tjyvluft, antingen på insugs sidan men kan även vara på avgassidan och då före lambdasonden. Spjällhuset kan bli slitet (även spjället) så en ordentlig rengöring och renputsning (brukar bli slitränder som ska slipas bort) och se till att spjället tätar ordentligt innan du justerar spjällstoppet. Om du håller upp spjällhuset mot ljuset ska det vara i princip helt tätt med stoppskruven utskruvad. Jag fick lossa spjällskruvarna och och med en liten hammare lätt knacka på spjället så det verkligen stänger helt. Sedan drar du åt och låser skruvarna i spjället och sist justera spjällstoppet. Då blir det en liiiten springa med ljus när spjället är stängt.
Dålig temp B230k

Tyvärr blev inge bättre, ännu d&ar[…]

Bakfjädrar.

Köp inte på skroten. Köp en som &a[…]

Låter när ac är igång.

Gäller min xc60 diesel. Haft ljudet i flera &[…]

Det kommer och går lite. Har du nåt me[…]