Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
#1577077
VolvoB20 skrev: tor 25 apr 2024, 15:41 Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fjädrar för "nivåmat" och slängde dit på nolltid med domkraft bara. Funkade perfekt. Kollade inga nummer...

Köra med brustna fjädrar är ju inte kul om de sticker ut och strimlar däcket i bitar när man ligger i 200 på Autobahn. Nu är det ju störst risk fram där fjädrarna är väldigt nära däcket.
Nja, så enkelt är det ju inte - i alla fall inte om du ska göra det på egen hand. Jag funderade ett tag på att slå till på ett par själv som verkade passa min bil. Det var tur att jag tog mig tiden att undersöka närmare. OEM-numret måste ju stämma och fjäderkoden. Efter ett samtal till "åf" så var det mycket riktigt 31280027 och 7849 som jag skulle ha. Mekonomen hade ingenting inne och var själva tvugna att beställa via Volvo som Ett exempel.
av V70Rob
#1577078
MarcusJ skrev: tor 25 apr 2024, 20:00 För min del är det lite värre.
R-Design/sportchassi med nivåreglering gör bakfjädrarna ohemult dyra och sällsynta. De finns i Polen (även fjädrarna till vanliga chassit) till någorlunda vettigt pris, ett tips.
Fy sjutton. Ju mer krimskrams desto bökigare och dyrare blir det när/om man behöver något.

Det blir nog en fjäder från skroten för 500 kr. för min del, alternativt om man beställer via en verkstad här i stan som ville ha runt 900 kr. för en ny. Jag byter bara den som behöver bytas ut. Det är ju bara fjädrar trots allt. Men jag återkommer om det ifall det intresserar någon där ute.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577093
Kolla Skandix i Tyskland också, sök på Volvos artikelnummer. De har ofta motsvarande fjädrar direkt från Sachs eller annan tillverkare till vettiga priser.
av William85
#1577922
Såg vid byte till sommardäck att min vänster bakfjäder gått av, nästan längst upp så har inte direkt märkt av det.

Är det någon som har koll på vilken eftermarknadsfjäder som funkar till originalfjäder med ”grå brun orange” märkning?

Är en XC70 2015 med ”Chassi 1 Komfort” enligt bilinfo i vida men hittar inte vilket artikelnummer det innebär?
IMG_2747.jpeg
IMG_2747.jpeg (3.22 MiB) Visad 25 gånger
IMG_2749.jpeg
IMG_2749.jpeg (3.69 MiB) Visad 25 gånger
Bakfjädrar.

Vparts är slutsåld men annars finns des[…]

Chansning

D4 5cyl rycker/knackar

Hei!. Det ligger en lang tråd på forum[…]

När du backar elmotorn så kommer inte k[…]