Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilliamKWT
#1576909
Hej jag funderar på att köpa en ny bil. Siktar in mig på antingen en XC60 eller V60. Jag behöver bilen framförallt till längre resor och kommer köra mestadels på motorväg. Exempelvis mellan Strängnäs och Stockholm. Jag tänker att en diesel bättre begagnad är de bästa alternativ även om hybriderna lockar med sin prestanda. Enda möjligheten till laddning skulle vara på jobbet. Jag vill ha en bekväm pendlarbil och en som är relativt snål. Jag funderar lite på vad ni skulle rekommendera för modeller. Budget på ungefär 550 000kr
Uppskattar alla möjliga förslag:)
Användarvisningsbild
av leiwi
#1576913
JA du , en hybrid eller el skulle gått bort för mej, eftersom körsträckan mellan Strängnäs och Stockholm är ca 100 km och ingen av dom alternativen klarar det , och att bara kunna ladda på jobbet gör det ju riktigt svårt , jag skulle nog satsat på en diesel
av Neomannen
#1576929
Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med tomt batteri på motorväg++ fart är ingen bensinsnål kombo. En liten fyra, visserligen stark, släpar runt på massa extra batteri plus tegelstensformad suv (om xc60) slukar soppa.

V60 diesel låter givet om det står mellan v60/xc60
Användarvisningsbild
av bem
#1576938
V60 Diesel borde vara snålare på dropparna än en XC60 med motsvarande diesel eftersom XC60 är tyngre och är högre med förmodligen större luftmotstånd. Motståndet ökar med kvadraten på hastigheten så om du skall hålla lite högre fart, på motorväg, är det nog klokt tänka lite i såna banor.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576946
Hade valt en diesel i din situation, det gjorde jag och jag är helnöjd. Har tidigare använt en del andra motoralternativ för den typen av resor men diesel har passat mig bäst. Hade jag varit intresserad av en XC60 hade jag övervägt D5/B5 men nu valde jag V60 med D4 och AWD. Motormässigt är jag nästan lika nöjd med den som jag är med min något äldre S60 med D4 och framhjulsdrift.
av JohanMB
#1576953
Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din budget. Skulle rekommendera att spana in en sådan, B4 (diesel) med din körprofil. XC60 ligger lite högre i pris och ofta B5 om man kikar på vad som står i lager (nya) hos bilhandlarna.
av WilliamKWT
#1576993
Tusen tack för alla svar och då låter som att de blir en V60 i framtiden. En liten annan sak jag funderar på är ifall någon har erfarenhet utav deras B&W ljudsystem. Är de något att lägga lite extra pengar på för att få eller fungerar HK bra nog för dom pengarna?
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1577008
WilliamKWT skrev:Tusen tack för alla svar och då låter som att de blir en V60 i framtiden. En liten annan sak jag funderar på är ifall någon har erfarenhet utav deras B&W ljudsystem. Är de något att lägga lite extra pengar på för att få eller fungerar HK bra nog för dom pengarna?
Inkluderar samtliga ljudsystem, även om ett av dem är exklusiva för laddhybriderna, för en bredare sammanfattning.

B&W, H/K, HP med subwoofer (för laddhybriderna) och HP utan subwoofer skiljer sig en hel del. B&W-systemet i S/V/XC60 skiljer sig en del jämfört med det i S/V/XC90. Vidare skiljer sig samtliga ljudsystem i Sensus-systemet jämfört med Google-systemet. Jag har haft B&W i två S90 med Sensus-systemet och det var enligt mig värt upplevelsen. Sedan har jag haft B&W i en XC60 och det var helt klart värt priset, eftersom bilen i fråga köptes begagnad, däremot var ljudupplevelsen inte riktigt (men nära inpå) som i de två tidigare S90-bilarna; på grund av ljudsystemets annorlunda layout, färre antal högtalare samt lägre output. Hade även en S60 med B&W på lån under en månad (då med Google-systemet), där var jag inte alls lika imponerad; samma skillnader som ovan men mer påtagligt var den begränsade möjligheter att påverka ljudbilden jämfört med i tidigare bilar och det tror jag bidrog till en överdrivet negativ upplevelse för min del.

Även om ljudupplevelser är väldigt subjektiva gör en korslyssning mellan B&W, H/K, HP med subwoofer och HP utan subwoofer att de flesta märker tydliga skillnader mellan systemen (värt att nämna: H/K och HP med subwoofer hamnar rätt nära varandra med rätt inställningar). HP utan subwoofer är det ljudsystem som kräver flest inställningar för att låta helt OK, enligt mig.

Jag anser att det finns omständigheter där B&W är värt sitt pris, samtidigt finns det omständigheter där man lika gärna kan välja H/K eller HP med subwoofer utan att känna en ”missing out”-känsla. Helt enkelt grundar sig valet i vad jag betalar för ljudsystemet och vad jag får. Min summering är att B&W i sin grund är ett väldigt bra ljudsystem som bjuder på en ljudupplevelse utöver ”det vanliga” men att jag hade önskat lite mer, sett till priset. H/K tycker jag möter förväntningarna och lite till, inte jämfört med B&W, men verkligen sett till vad man betalar för ett bra bygge. HP med subwoofer är svårt att klaga på med tanke på att man inte har betalat något extra och får ut ett ljud som är långt över det ”genomsnittliga billjudet”. Den första föregående anledningen gäller även HP utan subwoofer som jag tycker går från svagt till helt OK efter smått omfattande justeringar.

Bland det bästa du kan göra är att provlyssna själv och se vad du tycker, exempelvis när bilen rullar på den typen av vägar du kommer att resa på. Inled förslagsvis inte med att prova B&W, då kan det bli svårt att ge de andra systemen en rättvis chans, menar många.

Enligt Volvo så är det inte en ”g[…]

Nu är P-sensorerna på plats. Blev en sa[…]

Felsökning AC V70 MY15

Hyfsat vanligt att reglerventilen på kompres[…]

Koppla extraljus mot bef kablage

Styrströmmen i kontaktstycket sluter till min[…]