Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576824
Ohyes skrev:Jag har läst att VOC försvinner 31 dec 2025. Tråkigt för det kan ju vara en livsviktig funktion. Slutar även "hands free" för mobil-tfn att fungera då?
Nei, handsfree går over bluetooth og bruker din egen mobiltelefon. Tror ikke det går via PHM overhodet men direkte mot IHU.
Jeg håper fortsatt at EU kommer frem til at operatørene må holde 2G i live en stund til nettopp pga dette med automatiske nødanrop, for som du sier, det sparer liv.
#1576850
slc skrev: tis 23 apr 2024, 16:46
Ohyes skrev:Jag har läst att VOC försvinner 31 dec 2025. Tråkigt för det kan ju vara en livsviktig funktion. Slutar även "hands free" för mobil-tfn att fungera då?
Nei, handsfree går over bluetooth og bruker din egen mobiltelefon. Tror ikke det går via PHM overhodet men direkte mot IHU.
Jeg håper fortsatt at EU kommer frem til at operatørene må holde 2G i live en stund til nettopp pga dette med automatiske nødanrop, for som du sier, det sparer liv.
Tack för svar!
Fint att handsfree inte försvinner.
Bilen jag tittar på är en "Classic" och är förberedd för backkamera.
Är det värt pengarna att montera en sådan även om det finns sensorer bak?
#1576853
Ohyes skrev:Är det värt pengarna att montera en sådan även om det finns sensorer bak?
Det blir vel litt opp til deg :) Det går fort å bli vant til å ha det, og da vil man ikke være uten.. for meg ville det vært en dealbreaker nå, men før jeg hadde bil med ryggekamera brydde jeg meg ikke så mye. Du får en mye bedre oversikt enn bare speil alene.
#1576891
På min bil (som jag tidigare skrev om i det sjätte inlägget i denna tråd) sitter det både parkeringssensorer och backkamera. När jag ska parkera hemma backar jag kanske 20 meter, och då föredrar jag att vända mig om och titta ut genom bakrutan. Det blir svårt att följa kamerabilden när man backar lite fortare, upplever jag.

Backkameran är bra vid vissa tillfällen, vid mindre manövrer. Till exempel när man ska koppla en släpvagn, då är backkameran ett jättebra hjälpmedel. Jag använder kameran så sällan att jag inte tycker att det är värt de extra pengarna, men den satt ju redan på bilen när jag köpte den (begagnad). En annan nackdel är ju Volvos oskyddade kameraplacering som gör att linsen snabbt blir smutsig vid dåligt väder, med sämre bild som följd.

Som sagt, det är nog väldigt personligt om man tycker backkamera är nödvändigt eller ej. Parkeringssensorer (som ju var standard på V60 Classic, men tillbehör på tidigare årsmodeller) skulle jag säga är nödvändigt, men inte backkamera.
#1576904
Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygger ut fra parkeringsplasser som jeg ikke ser i speil eller rutene, så kameraet dekker opp en slags blindsone. Men når det er sagt, i de tilfellene reagerer jo ofte parksensorer også på de samme tingene. Det er nok også mye en vanesak, men når jeg nå har blitt vant til det vil jeg helst ikke ha en bil uten kamera. :)
#1577186
slc skrev: tis 23 apr 2024, 20:54
Ohyes skrev:Är det värt pengarna att montera en sådan även om det finns sensorer bak?
Det blir vel litt opp til deg :) Det går fort å bli vant til å ha det, og da vil man ikke være uten.. for meg ville det vært en dealbreaker nå, men før jeg hadde bil med ryggekamera brydde jeg meg ikke så mye. Du får en mye bedre oversikt enn bare speil alene.
Tack för svar!
Jag hade sensorer bak och även fram på en V60 tidigare och var nöjd med det. Har haft en hyrbil med 360º kamera som var lätt att tycka om. Det är lätt att vänja sig med en finess men svårare att vara utan när man blivit van den. Jag avvaktar lite om det nu blir den.
#1577188
RonnieLkpg skrev: ons 24 apr 2024, 08:39 På min bil (som jag tidigare skrev om i det sjätte inlägget i denna tråd) sitter det både parkeringssensorer och backkamera. När jag ska parkera hemma backar jag kanske 20 meter, och då föredrar jag att vända mig om och titta ut genom bakrutan. Det blir svårt att följa kamerabilden när man backar lite fortare, upplever jag.

Backkameran är bra vid vissa tillfällen, vid mindre manövrer. Till exempel när man ska koppla en släpvagn, då är backkameran ett jättebra hjälpmedel. Jag använder kameran så sällan att jag inte tycker att det är värt de extra pengarna, men den satt ju redan på bilen när jag köpte den (begagnad). En annan nackdel är ju Volvos oskyddade kameraplacering som gör att linsen snabbt blir smutsig vid dåligt väder, med sämre bild som följd.

Som sagt, det är nog väldigt personligt om man tycker backkamera är nödvändigt eller ej. Parkeringssensorer (som ju var standard på V60 Classic, men tillbehör på tidigare årsmodeller) skulle jag säga är nödvändigt, men inte backkamera.
Tack för svar!
Har man backkamera får passa på att torka av linsen när man sparkar på däcken bak. :-)
Jag håller med om att parkeringssensorer är nödvändiga pga bilens form. Avvaktar med backkamera om det blir den bilen.
#1577189
slc skrev: ons 24 apr 2024, 11:00 Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygger ut fra parkeringsplasser som jeg ikke ser i speil eller rutene, så kameraet dekker opp en slags blindsone. Men når det er sagt, i de tilfellene reagerer jo ofte parksensorer også på de samme tingene. Det er nok også mye en vanesak, men når jeg nå har blitt vant til det vil jeg helst ikke ha en bil uten kamera. :)
Tack för svar!
Jo, det blir nog en vana. Man måste kunna lita på parkeringssensorerna också. De kan vara sena att reagera ibland (pga smuts?) så man ska nog manövrera sakta när det är trångt.
#1577217
Ohyes skrev:Tack för svar!
Jo, det blir nog en vana. Man måste kunna lita på parkeringssensorerna också. De kan vara sena att reagera ibland (pga smuts?) så man ska nog manövrera sakta när det är trångt.
Jeg erfarer ikke at de reagerer så tregt, men de skal begynne å reagere lenge før du treffer noe :) På siste streken skal det vel fortsatt være en halv meter mener jeg å huske. Så om de ikke reagerer innen du ser at du begynner å nærme deg noe er det jo bare å anta at de ikke kommer til å hjelpe deg akkurat den gangen. Men som du sier selv, det er jo en vanesak og det er jo veldig individuelt. En god bil å kjøre uansett :) Har blitt veldig glad i min de 18 månedene jeg har hatt den.
#1577266
Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att sätta in en backkamera. Har väldigt stor nytta av den då jag har bilen i parkeringsgarage och ofta måste backa i trånga utrymmen. Så här i efterhand hade det dock varit smartare att köpa en bil som redan haft en backkamera, så det är mitt tips till dig också.
Mjukvara 3.0.3

Vi har den installerad och helt buggfri än s&[…]

Nya bromsar runt om

C30 d2 2012 returledning

Okej. Tack för svaret. Blir till att åk[…]

Kanske jag borde ha gett ett felaktigt påst&[…]