Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1576548
Hej

Någon som vet (eller kan kolla i VIDA) hur man byter torkfilter i AC-sytemet på 5-cylindriga V70. Torkfiltret består av en avlång påse som är integrerad i kondensorns vänstra del. Det är en plugg som ska skruvas ut med T55 för åtkomst till torkfiltret. Det är samma konstruktion i stort sett samtliga 5-cylindriga V70-modeller 2008-2016 (bensin/diesel).

Behöver kondensorn demonteras eller går det att göra underifrån med kondensorn på plats?

Mni V70 har motor B5254T6 (2.5T)

Tacksam för svar.
av rosefors
#1576553
Mig veterligen byter man i regel hela kondensatorn.

Tömmer systemet, byter, fyller på.

Går tydligen att köpa torkarpåsen lös men jag förmodar att man ändå behöver tömma systemet och då borde det va vettigare att byta hela kondensatorn.
av xAx
#1576555
rosefors skrev: lör 20 apr 2024, 10:59 Mig veterligen byter man i regel hela kondensatorn.

Tömmer systemet, byter, fyller på.

Går tydligen att köpa torkarpåsen lös men jag förmodar att man ändå behöver tömma systemet och då borde det va vettigare att byta hela kondensatorn.
Har bytt kompressor (systemet är tomt) så det är en bra idé att byta torkfilter i samband med vakuumsugning och därefter påfyllning. Speciellt när systemet varit öppet i ca: 30 minuter i samband med byte av kompressor. Som sagt, det är en plastplugg (OEM nr 30776239) som ska skruvas av med T55 för åtkomst dvs byte av torkfilter (OEM nr 30776238). Jag söker därför info hur detta görs enklast utan att behöva riva halva fronten
av Yaniz
#1576569
Reparationer på burk ska du hålla dig borta ifrån; det leder bara till värre problem i framtiden. Pluggen du pratar om håller till längst ned till vänster på kondensatorn. Det är möjligt att det går att komma åt pluggen underfrån om du tar bort hasplåten mm, men det bör väl någon som har tillgång till Vida kunna svara på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576574
Yaniz skrev: lör 20 apr 2024, 15:36 Reparationer på burk ska du hålla dig borta ifrån; det leder bara till värre problem i framtiden.
Detta är ingen "reparation på burk" utan du fyller AC anläggningen med tillsatser som omvandlar fukten. Och du kan göra det själv hemma utan problem ock en massa "pengar i sjön". Det är nog 7 - 8 år sedan jag bytte kondensorn på min 745-a och tänkte byta torkfilter. Dock gick det inte att få tag i det till min bil (bara till nyare 740 och 940) så det blev denna lösning. Och AC-n funkar fortfarande. Får fylla lite vartannat år ungefär, men funkar gör det.
av rosefors
#1576575
lennarte skrev: lör 20 apr 2024, 17:11
Yaniz skrev: lör 20 apr 2024, 15:36 Reparationer på burk ska du hålla dig borta ifrån; det leder bara till värre problem i framtiden.
Detta är ingen "reparation på burk" utan du fyller AC anläggningen med tillsatser som omvandlar fukten. Och du kan göra det själv hemma utan problem ock en massa "pengar i sjön". Det är nog 7 - 8 år sedan jag bytte kondensorn på min 745-a och tänkte byta torkfilter. Dock gick det inte att få tag i det till min bil (bara till nyare 740 och 940) så det blev denna lösning. Och AC-n funkar fortfarande. Får fylla lite vartannat år ungefär, men funkar gör det.
Det står på produkten att den innehåller köldmedium. De enda "köldmedium" som går att sälja till konsument i Sverige är butan/propan vilket är det alla dom här köldmedium-på-burk-produkterna innehåller, inklusive denna.

Totalt livsfarligt.
av xAx
#1576796
Stort tack, erniefågelholk! Det blir till stor hjälp! Ni som gjort detta kanske kan svara på vad det är för specialverktyg som det hänvisas till i VIDA? Vad ska det användas till och är det nödvändigt för byte av torkarfiltret?
Mjukvara 3.0.3

Fick hem 3.0.3 i måndags,men ville vänt[…]

Byta TRM?

Skandix kanske? Ser ut som att man byter allt... […]

Laminerade rutor?

Intressant tråd detta jag har själv lam[…]

Gammal tråd, men jag läste idag att man[…]