Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576530
Tjenare gått folk.

Har nyligen införskaffat en S80 -03 som jag tänkt uppgradera ljudet i då det låter halvkasst. Den har "mellan" ljudpaketet med en förstärkare under passagerarstolen. Tanken är att behålla orginalstereon (HU-601). På dessa finns det två DIN? kontakter på baksidan, en för CD-Växlare som jag använder för blåtand och den andra ska man kunna ta ut lågnivå på. Frågan är då, om man tar lågnivå ur denna antar jag att det endast är 1 "kanal". Kommer byta samtliga högtalare i bilen och det lär ju bli konstigt om allt går på en kanal. Alternativt kan man använda en högnivå - lågnivå omvandlare men har läst blandade åsikter om dessa, där vissa menar att ljudkvaliten lider.

Hur hade ni gjort? Är det värt att försöka med orginalstereo eller måsta man köpa eftermarknads?

Följdfråga, är det värt att installera centerhögtalaren? Eller är pengarna bättre spenderade på dörrar och hatthylla?
#1576540
Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget fel på varken stereo eller högtalare på dom tidiga V70. Särskilt inte om dom har High performance med förstärkare under sätet.

Dock är det vanligt att högtalarna går sönder så det är det första du behöver kontrollera, samt om det sitter nån gammal modul för att integrera handsfree få dessa degraderar ljudet beskedligt.

Det andra du kan leta efter är en HU801.
#1576570
Ja det är något som inte stämmer, syrran var förbi idag och hon har samma ljudpaket samt blåtandsadapter i CD-växlaren och hennes ljud låter betydligt bättre. Det konstiga är att det absolut inte låter som sprängda/trasiga högtalare. Det rasslar inte utan det är som att när det är mycket bas samtidigt som någon sjunger låter det konstigt, som att frekvenserna "krockar".

Men du har inga tips för att eftermontera slutsteg och bortse från orginalsteget helt och hållet?
#1576583
Originalsystemet låter vida överlägset eftermonterat såvida det inte är brutalt bra grejer du tänkt skruva dit. Få bilar låter så bra original som dessa bilar kan göra om allt är i sin ordning.
#1576592
Nu är tyvärr situationen att allt inte låter som det ska, svårt att förklara hur det låter men något är inte rätt. Speciellt med låtar som har mer bas så låter det som att allt ljud blandas ihop och bullrar. Det låter inte som att någon högtalare är sprängd/trasig så tror mer att det kan vara förstärkare eller stereo som har gett upp.

Har du något tips för att felsöka möjliga fel i orginalsystemet?, om det kan låta tillräckligt bra orginal vore det fantastiskt då jag slipper slösa pengar på nytt.

Lite bilder tack? Vad kostar den?

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]