Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1531147
Beskrivningen tycker jag passar in väl på de allra flesta dubbdäck, speciellt om de är nyare. Kör just nu t.ex. nya Continental IceContact 3 (19”), äldre IceContact 2 (18”) samt nya Goodyear UltraGrip Ice Arctic (18”). Av dessa avger IceContact 3 ett nästan störande högt, IceContact 2 är väldigt tysta (mest på grund av slitage) och UltraGrip Ice Arctic är väldigt tysta de med. Bilen med IceContact 3 har dessutom en väldigt isolerad kupé. I högre hastigheter har jag inte hört någon direkt skillnad på dem.

Är Nokian Hakkapeliitta 8 i gott skick och gör dig nöjd på övriga punkter borde du behålla dem. Har du fått någon mer specifik information om vilka Pirelli-däck som följde med?
#1531275
Tack för input!
Bilen känns bättre dag för dag . Uppskattar automat keyless go fjärrstyrda värmaren ljusassistenten backkameran och sittpositionen.

Kört kanske 7 mil sedan jag justerat till 240 kpa / 2.4 bar.Börjar vänja mig med ljudbilden och tycker mig höra en del däckresonans avta. Mindre fluktuerande däckresonans/sång mera vanligt monotomt däckljud

Kan få köras "in"lite mer . Ska köra 35mil i helgen får se hur det låter efter det.
Gick ut och kollade närmare och mätte med litet skjutmått.
Två av vinterdäcken ( vänster sida ) ser man dot /datummärk 2016 men höger sida har ingen märkning på utsidan . Ett av de som har märkning på utsidan hade inte det på insidan. Så dom är nog bara datumärkta på en däcksida och pga däckets rotationsriktning ser jag inte märkningen på utsidan på ena sidan av bilen


Mätte och alla 4 Hakkapelitta 8 däcken mäter glädjande 9mm mönsterdjup . Tre mätningar i bredd. Mätte i mitten och sidorna. Dubben ser fräscha ut med lite speciell form. Jag tolkar det som att den här uppsättningen inte sett så många mil.


Har inte sommardäcken hos mig. Dom är kvar på volvos däckhotell.
Kan se på en bild att det står Pirelli scorpion verde. Har inte kollat dot/ datum men antar liknande eller äldre då de är orginaldäcken.

Har läst de däcktest jag hittat och Hakka 8 orna verkar placerat sig topp i alla tester utom buller. Glad att vi tog dom istället för dubbfria r2 orna som jag förstått det från tester inte presterat lika bra på is och blöt vägbana .
Låter 8 orna gå ett tag till så får jag se hur det känns. Fint skick och jag upplever det som dom verkar ändra karaktär åt det bättre hållet ganska snabbt nu i början.
Samtidigt håller jag på att vänja mig också.
Skulle jag vart nödgad att köpa vinterdäck nu så skulle jag köpt xin4 men får se hur det utvecklar sig.

Tack igen för input
#1531391
Kört till stugan i snöfall. 18 mil med ett stopp för middag . Karavan av bilar som bitvis höll 70-80 km/h. Sista biten oplogat. Gick väldigt fint på nysnö.En del buller på bar asfalt men på snöväg var det mkt bra. Mkt betryggande grepp.
Gjorde 2 omkörningar pga bilar som körde väldigt sakta. En körde 50 på e4..
Jäklar så stabilt bilen går! Otroligt driv när man ska köra om. Vi är väldigt nöjda. Kom fram ovanligt utvilad trots körning i snöfall.
Användarvisningsbild
av Derank
#1531392
XC60 med AWD är överlägsen i snömodd/halka/is jag har då aldrig haft någon bättre vinterbil, stabil är bara förnamnet.

Skulle aldrig gå tillbaka till FWD igen.
#1531403
Precis så känns det ! Jag har hört mkt om awd men behövde uppleva det själv i riktigt vinterväglag för att förstå. Snöade i stort sett hela premiärturen så jag fick kvitto på de fina vinteregenskaperna direkt.
av dannesk
#1531460
Derank skrev:XC60 med AWD är överlägsen i snömodd/halka/is jag har då aldrig haft någon bättre vinterbil, stabil är bara förnamnet.

Skulle aldrig gå tillbaka till FWD igen.
Kan inte annat än instämma, AWDn är ruskigt stabil i vinterväglag kommer nog inte heller gå tillbaka till FWD när man bor i Norrland och när man väl haft AWD.
Hade FWD på min tidigare V70 och i jämförelse med AWD så var det väldigt understyrt och start i halt väglag vid korningar och cirkulationsplatser var enorm skillnad kontra AWD.
#1576531
Efter en del fundering fick det bli Goodyear Efficient grip 2 suv till 18 tumarna . Fick på dom i måndags. Hade kört orginal pirellina så slitna att de inte klarat en till sommar .
De nya goodyear går mkt trevligt. Som jag minns märkbart mjukare i skarvar och allmänt tystare.
Har en trevlig ljudprofil också.
Kör däcken på 2.6 bar och det känns bra.

Inte konstigt att 22 veckor gamla däck är ett lyft jmf med de 8 år äldre slitba orginalen från 2016.
men ändå fantastiskt vad nya däck kan göra skillnad. Blir sannolikt nya vinter till hösten också. De orginal hakka som satt på har bjudit på bra grepp som blivit sämre över tid och de är bullriga. Kan bli x ice north eller nyare hakka.
Men det får blir en senare huvudbry.

Tack för bollplank för däckval!
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576644
Använde i vintras Michelin X-Ice North 4 och Nokian Hakkapeliitta 9 på två olika bilar. Bilarna skiljer sig åt och en direkt jämförelse inte är rättvis. Nokian presterade som väntat (sett till bilen i fråga) och känns som ett säkert kort medan Michelin presterade över förväntan (sett till bilen i fråga) och därav också kändes som ett bra val.

Nokian Hakkapeliitta 9 255/40-19 satt på en V60 D4 AWD från 2020 och Michelin X-Ice North 4 235/45-18 satt på en S60 D4 från 2016.

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Xanthopteryx Riktigt bra jobbat! Detta kan bli r&a[…]

En uppdatering: Jag åkte ut till bilfirma[…]