Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576522
Måste man ha specialverktyg för att lyfta toppen på en B5254S? För att låsa kammar etc eller går det ändå om man är en erfaren mekaniker? Ska ev köpa en v70 -98 som behöver byta topplockspackning.

Inte skruvat med just en volvofemma mer än ett kamremsbyte på en 850 en gång.
#1576557
Lyfta går men det lossnar det en bit av ventilkåpan/locket vid kammarna så se för guds skull till att ta bort den och saknas den, leta.

Sätta ihop går men allt är ju lättare med tolk förstås. Tänk på att nolla veven på just veven (remhjul/oljepump) inget ettans kolv i topp osv
#1576652
Väldigt stor risk att man bryter av kammarna om man gör lite lite fel antingen vid av eller påmonteringen, speciellt inte utan tolkar vilket jag absolut aldrig kommer rekommendera att inte använda. Absolut inget jobb man bör ge sig på utan erfarenhet av dessa vagnar. Toppackningar går inte utan bakomliggande orsaker på dessa, och det kostar en skaplig slant att fixa det när man räknar in allt. Räkna på minst 4000 i bara material. Köpte själv en 850T5 med blåst toppackning samtidigt som V70in, som jag "givetvis" tänkte fixa. Efter mycket räknande insåg jag dock fakta - det var inte värt det. Så den gick gå till skroten ändå efter jag plockat av lite delar från den.

Såvida du inte får bilen typ gratis, eller max 1-2000kr, så leta efter en annan.

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Xanthopteryx Riktigt bra jobbat! Detta kan bli r&a[…]

En uppdatering: Jag åkte ut till bilfirma[…]