Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576486
Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har stått uppställd utomhus ca.12 månader, räknar med att ta den i drift vid kommande årsskifte. Laddar upp batteriet med jämna mellanrum och använder en polavstängning på jordkabeln till batteriet så att det inte ska ladda ur. Därmed står bilen olåst och olarmad på min tomt. Naturligtvis förvarar jag inget av värde i den. Alla seriösa biltjuvar vet också att det inte går att stjäla en sån här bil utan nycklar och dem har jag gömt på ett säkert ställe.

Nu till problemet, häromdagen flyttade jag på bilen så att grannen skulle komma in i mitt garage och göra service på sin bil. Ställde S80:n på gatan olarmad i tron att ingen skulle va intresserad men misstog mig. Under natten hade någon sökt igenom bilen, Alla fack var öppna. Kan det vara så att dom har försökt bryta upp rattlåset och skadat nånting där. Rattlåset fungerar fortfarande och behållaren med olja till styservon är full.

När jag flyttade tillbaka bilen så kom det upp ett felmeddelande. "Styrningsfel stanna snarast" "DSTC-PÅ". Jag trotsade felmeddelandena och konstaterade att styrningen fungerade utmärkt. Jag parkerade bilen på sin plats och stängde av den, sen gick det inte att starta den med hänvisning till felmeddelandena. Troligtvis någon sensor som skickat information till bilens dator.

Vad kan detta vara för fel?
#1576500
Björn10 skrev:Alla seriösa biltjuvar vet också att det inte går att stjäla en sån här bil utan nycklar och dem har jag gömt på ett säkert ställe.
Haha.. det var dagens skämt :laugh: tyvärr är det allt för enkelt

men jag har inget svar på din fråga, läs ut felkoder och börja där! Lista upp det du får fram på forumet så kan nog många komma med ideer.

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret är […]

Okej då har jag fortsatt lite med felsö[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu bytt olja och alla filter. Motorn verkar g&[…]

Tog tag i rostfläcken på hjulhuset i mo[…]