Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1576471
Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skiljer 10 år och 2 växlar mellan lådorna. Är det nått som kritiseras på volvobilarna med 6an samt även V40 som har den uppdaterade "riktiga" 5 cyl T5an så är det för att växellådan är för slö . Till och med VEA T5an är roligare än Si6an av den anledningen, inte minst ihop med Polestaroptimeringen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576480
Med paddlar, att växla sekventiellt på "lådspaken" är extremt bakvänt tycker jag, paddlarna gör stooor skillnad i upplevelsen.

Jag kan hålla med om att lådan upplevs seg i Drive i andra Volvo-modeller, men i polestar'en och även i S-läge på andra modeller med sexan är den inte störande långsam för mig iallafall, men alla får ha sin uppfattning. För mig räcker 6 växlar till om jag har 350hm/500nm som föder lådan.
av rosefors
#1576481
I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil med ny drivlina i gammalt skal. Den väger mindre, bättte mer neutral viktfördelning och en vändradie som inte är katastrofal. Gamla Si6an med gamla automatlådan är maffig i all sin rätt och kommer till sin rätt i en S80 eller V/XC70.

Jag som teknik/ingenjörsälskare och en svaghet för originalitet hade aldrig valt att lägga pengarna på en 3.0a när i praktiken 2 0an är en bättre bil för samma pengar.

Finns en annan bil som gick igenom ungefär samma byte av drivlina, S5an när den gick från 4.2L V8a med momentomvandlarlåda till 6cyl 3.0 TFSI med kompressor och DSG i samma kaross. Herreminjesus vilken skillnad. Har själv ägt en S4 med samma V8 back in the day när det begav sig, en drömbil för mig då med efter 5 minuter bakom ratten med nya drivlinan så var gamla V8an en BÅT i jämförelse. Ungefär så är det med T6 vs VEA 2.0.

En summering från SS...
Screenshot_20240419_160609.jpg
Screenshot_20240419_160609.jpg (711.53 KiB) Visad 112 gånger
av rosefors
#1576482
Värt att ha med sig är att tiden då dessa bilar gick att använda som vardagsfordon är redan förbi. Satsar man på en sån så är det för att det är ett hobbyfordon och/eller för att ställa undan. Så det där underhållssnacket har lite spelat ut sin roll.
Ytterbelysning i backspegel

Inte mkt till hjälp.

Dåliga bromsar?

Kan inte påstå att jag upplevt mina br[…]

Luftfjädring tycker jag du ska ha på[…]

@246 , Kan uppdatera, kamremsbytet utfördes […]