Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1576402
Till att börja fattade jag ingenting. Det kopplades hit och dit, Volvo ID, Google men sedan fungerade allt. Jag började på 80 mil batteri, körde massa och hade mig, stannade upp och tittade på inställningar.

Kom hem och hade 30 mil kvar. Kände att jag ville testa att ladda. Använde bostadsföreningens laddstolpe som kostar 4:-/ klw. Notan landade på 40:-. Inte illa. Men det visar att jag kommer 75 km efter 100% laddning? Regleras det varefter man kör?

Jag märker att man får putta i parkeringsbromsen manuellt. I min förra XC60 MY20, T5 med Sensus kunde man klicka i att parkeringsbromsen skulle putta in automatiskt? Hittade ingen sådan inställning?

När man ska tanka bensin, måste man trycka på en knapp i kupén. Hmm…nytt där.

Ljudinställningarna var lite sämre trots samma Harman Kardon. Ingen fader mellan bak och fram, endast om ljudet ska optimeras för föraren, alla etc. Nåja, det blev ju hyfsat ändå.

Stötdämparna var fastare mot gamla. Likaså mer tryck i motorn, även på enbart bensin, kändes det som.

Jag får fortsätta att komma på saker efter hand. Är det någon som vill dela med sig om bra tips, skriv gärna.
Användarvisningsbild
av bem
#1576406
Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv):
Jag tycket det var rätt rörigt med min V90 Recharge MY22, men jag blev positivt förvånad allt funka när jag knappat in alla uppgifter överallt. La in Spotify appen och konto för det också i appen. Lyssnar sporadiskt i Spotify men mest åker jag mol tyst i bilen, det är skönt det också, speciellt när man kan köra på el med sin laddhybrid.

100% laddning:
Hur lång beräknad körsträcka beror på mycket varav yttertemperaturen är en av de stora påverkarna förutom väglag (och terräng), hastighet, last osv. Man lär sig av erfarenhet att köra snålt, ekonomiskt på el, rätt kul faktiskt om man har tiden. Elmätaren reglerar sig allteftersom du kör, ner till 0%, 0 km.

Parkeringsbromsen:
Ja den funkar så du beskriver, tyvärr (på bilar med Google infotainment), dock funka det som på din förr med Sensus i början med tidiga versioner av Google-mjukvaran.

Tanka:
Trycka på knapp till vänster om ratten... jo så är det i Google-bilar.

Harman Kardon:
Ja det är lite sämre än förr, jag är inte så värst imponerad av HK. Men jag hade absolut inte satsat på B & W för sån audiphile är jag inte utan hade jag vetat vad HK prestera hade jag om möjligt valt bort det och nöjt mig med High Performance (instegsljuset).

Stötdämpare:
Jag tycker min V90 också är rätt fast i stötdämpningen. Hellre det än svajig för min del.

Prova funktionen smart energifördelning med Google kartan vid tillfälle framöver, företrädesvis på något längre resor. Se handboken hur det funkar. Du smetar ut elen hela sträckan kan man enkelt uttrycka det men det är mer sofistikerat än så.

Snart kommer du få mjukvara 3.0 i bilen, inom om några veckor, via OTA (over the air) som du installerar själv.
Vilka nyheter den har kan du läsa här:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ease-notes

Lycka till med nya bilen!
Användarvisningsbild
av Robbi
#1576408
bem skrev:Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv):
Jag tycket det var rätt rörigt med min V90 Recharge MY22, men jag blev positivt förvånad allt funka när jag knappat in alla uppgifter överallt. La in Spotify appen och konto för det också i appen. Lyssnar sporadiskt i Spotify men mest åker jag mol tyst i bilen, det är skönt det också, speciellt när man kan köra på el med sin laddhybrid.

100% laddning:
Hur lång beräknad körsträcka beror på mycket varav yttertemperaturen är en av de stora påverkarna förutom väglag (och terräng), hastighet, last osv. Man lär sig av erfarenhet att köra snålt, ekonomiskt på el, rätt kul faktiskt om man har tiden. Elmätaren reglerar sig allteftersom du kör, ner till 0%, 0 km.

Parkeringsbromsen:
Ja den funkar så du beskriver, tyvärr (på bilar med Google infotainment), dock funka det som på din förr med Sensus i början med tidiga versioner av Google-mjukvaran.

Tanka:
Trycka på knapp till vänster om ratten... jo så är det i Google-bilar.

Harman Kardon:
Ja det är lite sämre än förr, jag är inte så värst imponerad av HK. Men jag hade absolut inte satsat på B & W för sån audiphile är jag inte utan hade jag vetat vad HK prestera hade jag om möjligt valt bort det och nöjt mig med High Performance (instegsljuset).

Stötdämpare:
Jag tycker min V90 också är rätt fast i stötdämpningen. Hellre det än svajig för min del.

Prova funktionen smart energifördelning med Google kartan vid tillfälle framöver, företrädesvis på något längre resor. Se handboken hur det funkar. Du smetar ut elen hela sträckan kan man enkelt uttrycka det men det är mer sofistikerat än så.

Snart kommer du få mjukvara 3.0 i bilen, inom om några veckor, via OTA (over the air) som du installerar själv.
Vilka nyheter den har kan du läsa här:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ease-notes

Lycka till med nya bilen!
Tack, då funkar det som jag tänkte och ingen idé att leta vidare med p-bromsen.

Jag blir inte klok på det där med smart energifördelning. Ska kolla upp.

Tack för feedback!
#1576412
Ja Harman kardon låter mycket sämre i google systemet än vad det gjorde i Sensus mycket tack vare fader/balans och equalizer inställningar saknas i google tyvärr.
Automatisk parkeringsbroms är skandal att dom tog bort i mitt tycke.
Google känns som ett steg ner jämfört med Sensus enligt mig. Ungefär som att gå från Windows 11 tillbaka till Windows 8. :P
Användarvisningsbild
av bem
#1576426
Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller rent av 95) 😄
I alla fall när det gäller stabilitet, men det har blivit bättre på den punkten, och mindre buggigt, genom åren. Att man själv fortfarande skall ibland behöva starta om Google infotainmentsystemet för att få vissa saker funka igen är rätt dåligt betyg. Kan bara bli bättre på alla håll och kanter, och det har det blivit. Det kommer säkert bli bättre nu när Volvo har testcenter för sin mjukvara. Kommande nya mjukvaran 3.0 som är på gång till Volvo Google-bilarna (listan med alla funktioner osv. finns på Volvo Cars hemsida) skall bli intressant se om allt funkar osv.
#1576428
Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den har varit buggig för mig.

Är det nytt i MY24 utan automatisk parkeringsbroms? Min Google bil som är MY23 har ju det? Stänger bara av bilen i B/D läget och bilen går automatiskt till P och drar igång parkeringsbromsen.

Känns mer som att båda ska ha det, mjukvarugrej egentligen.
av mbc
#1576433
Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lotteri, ibland går den i automatiskt ibland inte, har provat på olika sätt men blir inte klok på när den går i och när den inte går i.
tanka var likadant på min sensus my21 med knapp inne i bilen
#1576437
IMG_4632.jpeg
IMG_4632.jpeg (210.35 KiB) Visad 521 gånger
Om jag står på väldigt plan yta går den igång när jag öppnar dörren, men det är väldigt sällan.
#1576438
Jag har Auto hold aktiverat på min och 9 av 10 ggr så aktiveras handbromsen när jag stänger av bilen. Grön bromssymbol i displayen måste lysa innan jag stänger av den, och då blir den röd som indikerar att handbromsen är aktiv.
Har även aktiverat krypkörningsläget för att den skulle bete sig som en normal automat så att drivningen sker vid lätt touch på gasen. När jag fick bilen så låste den bromsarna direkt när gasen släpptes och farten gick ner till noll. Sjukt irriterande tyckte jag.
Användarvisningsbild
av bem
#1576439
Drekkus,
Min V90 MY22 early funka t.ex. stänga av så gick handbromsen i automatiskt, när bilen var ny (aug -21), senare vid nån mjukvaruuppdatering måste det ha varit funka det inte på samma sätt som tidigare med handbromsen och har sen dess varit så fram till idag. Är nog en mjukvarugrej gissar jag.
AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]

1. Att det går att sätta på s[…]

Om du senare skall sälja en sån bil som[…]

Däckslitage insidan.

Återkom gärna när du gjort en hjul[…]