Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KattN
#1576292
Hej alla duktiga!
Jag har en Volvo S V70 årsmod. 200309.
Bilen har stått oanvänd under vintern och batteriet har laddat ur, så nu går bilen inte öppna.
Funkar inte att använda nyckeln "manuellt" heller.
Någon som har något tips hu man tar sig in i bilen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1576304
Går att komma åt startmotorn underifrån. Sätt en laddare på den grova kabeln och jorda i karossen.

Har du drag, och med lite tur, så kanske du kan ha konstant-spänningen ikopplad i dragkrokselen. då kan du koppla ladd där. Kommer dock inte ihåg vilket stift det är som isf har konstantspänningen, så det går du googla fram.
#1577384
Lite lustigt, har precis samma problem nu när jag kommer hem efter vistelse på annan ort. Har av tidigare ägare eftermonterat 7-poligt drag. Hittade denna på nätet:
drag.jpg
drag.jpg (62.07 KiB) Visad 108 gånger
Funderar på alternativen att koppla över startmotorn eller riva ut blinkersen, men skulle det fungera över dragkroken vore det onekligen enklare. Har ett extra 12v batteri i garaget som skulle kunna användas. Få se nu, plus till stift 2 och minus till stift 3 alternativt karossen? Och sen snabbt tryck på fjärren. Därefter öppna huven och ladda batteriet som vanligt. Finns det några risker med att man matar in ström "bakvägen" så här, tex att styrboxar skadas eller nollställs?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1577389
Nädå, inga risker. 2an kommer raka spåret från batteriet, om den finns, med på sin höjd endast en säkring imellan.

Styrboxar nollställs? Är batteriet så tomt att den inte ens orkar låsa upp så har dom redan nollställt sig för längesedan ;-)
#1577391
Lucif3r skrev:Nädå, inga risker. 2an kommer raka spåret från batteriet, om den finns, med på sin höjd endast en säkring imellan.

Styrboxar nollställs? Är batteriet så tomt att den inte ens orkar låsa upp så har dom redan nollställt sig för längesedan ;-)
Ok, tack :-) för svar (avser både stift och styrboxar). Ska testa idag eller möjligen imorgon. Ska bli intressant att se vad som händer. Återkommer!
#1577397
Nähä, testade nyss, och sån tur att 2ans stift var direktkopplat till plus hade jag tydligen inte.

Däremot fick jag, enl tips i annan tråd här på forumet, loss blinkersen utan skador. Nu återstår att knåpa till något verktyg så att spärren till huven kan övertalas att släppa.
#1577419
Vet ej hur det gått för TS, men för min del är det löst nu. Fick loss blinkersen och kunde sen använda ett fönsterbeslag för att lossa spärren. Batteriet höll tyvärr bara 6v så det får bli ett nytt.

@fjohan82 , Prydligt värre. Är vä[…]

DCFKD_v-lador.jpeg

Hur byta drl v60cc

@Kena , Ah, bra att du hittade det lätt d&ar[…]

Tack, det ska jag:)