Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
#1576244
Hadde igår min nyköpta V90 CC på verkstad för at få monterat elektrisk motor och kupevärmare. Dom upptekte at fj¨deren på venster framvagn var bruten. Bilen har rullat 11700 mil på 4 år. Fjäderen skal bytas på nybilgarantin (5 år garanti i Norge). Dom byter enbart vänster sida, hur vanligt är fjäderbrott på dessa bilar? Borde båda sidor bytas? Plannerar att få utförd rostskydd på bilen. En behandling med Lanolin ( fårullfett) et klibrigt belägg. Bör jag avvänta med detta tills 5 års garantien år passerat? Detta för att enklare upptecka eventuella oljleckor, sprickor i gummi rudt drivknutar mm.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576245
Fick ett fjäderbrott på en V40 för några år sedan. Ärendet gick via garanti och Volvo bytte båda fjädrarna och uttryckte att ”båda sidorna byts alltid ut samtidigt”.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576246
Recharged skrev: tis 16 apr 2024, 21:18 Fick ett fjäderbrott på en V40 för några år sedan. Ärendet gick via garanti och Volvo bytte båda fjädrarna och uttryckte att ”båda sidorna byts alltid ut samtidigt”.
Jag frågade denna PT på Volvo värkstaden om detta, hans svar var att dom enbart byter den brutna på garantin. Hadde et fjäderbrott på en MB C-klass några år tilbaka, dom var envisa på att båda sidor måste bytas, garantin utlöpt. ( fick betala detta sjölva ). Jag borde möjligens ta upp detta igjen på måndag när jag levererar bilen på värkstaden?
av Robkwi
#1576255
Bytte också fjädrar på vår V40. Första gick på goodwill för halva priset när bilen var 4 år och knappt 2000 mil. Andra sidan gick sönder ett år senare men den vägrade Bilia/Volvo ge nån goodwill på, så då fick de inte heller jobbet utan lämnade in på en mindre verkstad.

Så man borde nog byta båda sidorna samtidigt. Hoppas Volvo tar det för din del.
av 246
#1576260
Självklart ska båda sidorna bytas, tveklöst. Allt annat vore galet, du tappar ju en del av bilens väghållning och stabilitet med 2 olika fjädrar.
Användarvisningsbild
av bem
#1576274
Alltid byta parvis (det gäller vid byte fram såväl bak) fjädrar (eller stötdämpare). Det fick jag lära mig tidigt i mitt bilåkarliv (som startade för 45 år sen). Denna välgrundade regel kan knappast ha ändrats för moderna bilar.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576283
Tackar för alla svar.
Jag får kontakta bilförsäljaren (Billia) om hur dom brukar hantera detta. Min lokala Volvo värkstad (15 mil längre söder) vil enbart byta bruten fjäder på garantin.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576284
Möjligen situajonen blir lite annurlunda när den andra fjäderen brister, då måste jag vel byte båda ur egen pung.
av 246
#1576348
Sulten skrev: ons 17 apr 2024, 10:19 Möjligen situajonen blir lite annurlunda när den andra fjäderen brister, då måste jag vel byte båda ur egen pung.
Precis så är det, brister den ena ska båda bytas. Dom försöker bara komma undan billigare.

Mejla (för att få det skriftligt) någon/några andra volvoverkstäder i landet och säg att du har en trasig fjäder, och fråga om dom rekommenderar att byta båda samt om det är viktigt att byta parvis.
Helt säker på att du får det svaret du önskar.
Sen visar du mejlet för din verkstad som ska åtgärda felet.

Lycka till, jag tror du kommer få rätt till slut
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576378
Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom ochså var av den uppfatning at enbart bruten fjäder byts på garantin. Både bilforsäljare och min lokala verkstad är autoriserade Volvo verkstader och återförsäljare av Volvo. Det blir med den ena fjäderen om inte jag vil lägga til sjölva för den andra.

Tror häller jag lägger dom pengarna i oljbyte på vexellåda, haldex och bakra kryss.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]