Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1576216
Min B230FB motor har ojämn tomgång,vandrar från 800-1500.
Vid kall start 1500 för att sen efter några sekunder ner till 800, varm motor vandrar den mellan dessa varvtal.
DETTA ÄR GJORT: Ny tomgångsmotor, ny tempgivare(för styrning),rengjort spjällhus, Provat annan spjällgivare, provat annan styrenhet,läck sökt med eter, ställt in allt efter konstens regler......men likt förbannat så..detta har liksom kommit smygandes.
VAD ÄR PROBLEMET..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576247
Felkoder? Inställning av gasspjäll och spjällkontakt, smutsigt/geggigt spjällhus??? Vevhusventilationen? Tjyvluft är inte ovanligt, det är inte alltid startgasen hittar läckan
av Cresent
#1576972
Hejsan
Har själv haft problemet. Byt TÄNDMODULEN. Är placerad på vänstra sidan på innerskärm, nära vänster blinkers. Lite svår att se direkt. Diagnostikenheten kan INTE kolla följande saker.
1) Tändmodul 2) Bränslerelä 3) Bränsleboxen 4) Termotidgivaren 5) Styrtryckventilen är det fel på denna blir motorn vanligen sur. Går dock att kallstarta bilen . 6)Läcka/ tjuvluft i någon slang.
MVH Mats

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar på[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r[…]

En fråga om E85 i V70 -04

Ja blandar 60/40 i min 97a, ren 95 förbr 0.[…]

Tankade i helgen för 16,69 kr på ST1. D[…]