Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dakioso
#1575524
I torsdags köpte vi en V60 Recharge -21 och något enormt störande uppstår efter varje körning.

Det är så att varje gång jag stannar med bilen, lägger den i P och drar handbromsen, vrider för att stänga av bilen (vilket den gör) men jag hinner inte ta ett steg ut ur bilen så drar tändningen igång igen, och den kan hålla på så 3-4ggr.

Ibland hinner jag ut om jag är snabb men så drar den igång igen och visar rött på förarsätet som om någon satt där utan bälte.

Någon som upplevt detta och eller kan gissa vad det är?

Sjukt irriterande är det!
Användarvisningsbild
av bem
#1575549
Köpt av företag: reklamera ”felet” så de får åtgärda det.
Köpt av privatperson: svårare, ”felet” kanske fanns innan du köpte bilen men kan bli svårt bevisa. Man har ju som köpare viss undersökningsplikt men man kan ju inte upptäcka allt.

Svårt gissa eller veta vad orsaken är att bilen inte anser sig riktigt avstängd och aktiveras på eget bevåg. Men en Volvoverkstad hittar säkert orsaken om de kopplar in bilen till Volvos diagnostik- och felsökningsprogram VIDA.

Först, din bil har olika tändningslägen ( se manualen). Om du vrider startvredet och håller den vriden i 5 sek hamnar du i tändningsläge II.
För att verkligen stänga av bilen, inaktivera den som det kallas, vrid startknappen medurs och släpp.
Om du gör så och bilen ändå inte förblir avstängd skulle jag personligen börja med att sätta i nytt Varta batteri (det fabrikatet är bäst och håller spänningen bäst har det visat sig) i fjärrnyckeln så man vet att fjärrnyckeln då får chans kommunicera med bilen.
Jag skulle även prova med reservnyckel (med nytt batteri i fjärrnyckeln).
Strulande rattlås kan säkert leda till nåt liknande problemet med din bil, gissar jag. Strulande rattlås är inte ovanligt på lite nyare Volvo som din. Det finns rätt många inlägg här på forumet om problem (starta bilen) som visat sig bero på strulande rattlås. Att det skulle kunna leda till problem stänga av bilen också kan nog ligga nära tillhands misstänka gissar jag. Men orsakerna kan säkert vara fler.
Jag skulle prova lite annan sekvens också:
När du stannat bilen, håll foten på bromsen och stäng av bilen först med vredet (vrid och släpp). Dra sen åt med knappen för den elektriska handbromsen. Tryck inte på P. Gå ur bilen och lås bilen. Nån skillnad?
Jag har en V90 Recharge MY22. Har inte haft nåt problem med min bil såsom du beskriver. Däremot när bilen var ny kunde jag stänga av bilen genom att vrida startvredet medurs och släppa så gick läge P i och handbromsen också, men senare gick inte det, jag var tvungen dra i handbromsknappen för att handbromsen skulle aktiveras. Troligen nån ändring som skedde när min bil fick nyare mjukvara senare.
Hoppas du får ordning på problemet.
#1575562
Bilen är köp hos Volvo, det är en Volvo Selekt bil.

Grejen är att bilen stängs ju av i några sekunder innan tändningen slås på igen, allt går igång som Bluetooth osv.

Jag har testat alla olika sekvenser:
Den vanliga att först ställa den i P, handbroms och vrida.
Bara stanna bilen, vrida (handbromsen aktiveras automatiskt).

Spelar ingen roll hur jag gör så stås tändningen igång nån sekund efter. Ibland när jag fortfarande sitter i sätet och ibland hinner jag komma ut med ena benet.

Det skumma är att när jag gör allt snabbt och hoppar ur bilen, så slås ju tändningen igång ändå om jag inte låser bilen snabbt och i färddatorn så visas förarsätet som rött, som om någon sitter i sätet.
Vet inte om det har något med nåt att göra 🤷

Ska testa att byta batteri i nyckel lite senare idag..
#1576209
Löste sig. Tydligen hade förre ägaren spillt nån typ av vätska i mittkonsolen som gjort att vredet för tändningen och nån kontakt bakom bromsen fått kortslutning 🤷
Dom fick riva hela inredningen för att kolla efter fukt, och byta delarna. Nu funkar det som det ska 🎉

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]