Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576045
Är en V60 2018 automat (Geartronic) med B4154T4, bensin 4-cyl 152hk bra?
Tittar på en ny bil och har provkört en sådan. Rätt ok i jämn fart. Men.
Min fundering är att motorn är liten, endast 1,5 l och med måttligt vrid.
Man får gasa hyfsat vid omkörning så då den borde slitas mer än 2 l bensin och diesel.
Och det påverkar väl livslängden. Hur går den efter 10k mil?

Har någon erfarenhet av en sådan och kan dela med sig?
Det vore även intressant att höra hur det är att köra med släp.
Hur är bränsleförbrukningen?
#1576213
0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg motor. 2,0 plockas det ut över 300 hk så du kan vara lugn med 1,5 l och 150 hk. Fördelen med 1,5 är att du slipper de berömda balansaxlarna. För min del duger 150 hk även om man såklart saknar 400 nm som var i min gamla diesel. Dieselknacket saknar man däremot inte.
#1576235
Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, automat, i snart fyra års tid och det har varit ett nästan helt problemfritt ägande, så är mycket nöjd. Bilen drar 0,68 i motorvägsfart (med farthållare), motorn är tyst och den har som sagt inga balansaxlar som kan gå sönder (vanligt fel på V60 av den äldre modellen).
#1576265
Söne skrev: tis 16 apr 2024, 10:46 0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg motor. 2,0 plockas det ut över 300 hk så du kan vara lugn med 1,5 l och 150 hk. Fördelen med 1,5 är att du slipper de berömda balansaxlarna. För min del duger 150 hk även om man såklart saknar 400 nm som var i min gamla diesel. Dieselknacket saknar man däremot inte.
Tack för svar!
Jag körde förut en D3 -11, 5-cyl 163 hk. Skulle sakna vridet men man får väl anpassa körstilen efter resurserna om det blir den med 1,5 l.
#1576267
EPR skrev: tis 16 apr 2024, 19:04 Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, automat, i snart fyra års tid och det har varit ett nästan helt problemfritt ägande, så är mycket nöjd. Bilen drar 0,68 i motorvägsfart (med farthållare), motorn är tyst och den har som sagt inga balansaxlar som kan gå sönder (vanligt fel på V60 av den äldre modellen).
Tack för svar!
Vid provkörning fladdrade siffrorna (mer än på D3) på bränsleförbrukningen när motorn belastade under omkörning. Så jag inser att lugn körning är att föredra. Annars blir den väl törstig.
#1576269
Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-litersmotorn. Vid normal körning tycker jag att den är förvånansvärt pigg, men vid omkörningar skulle man ju kunna ha lite mer effekt. Det bästa när man ska accelerera snabbt (enligt mitt tycke i alla fall) är att ge ungefär halv gas. Ger man full gas växlar bilen ner och varvar mer (drar längre på varje växel) men det går inte fortare för det, känns det som.

Jag har bara dragit min lilla 750-kilos släpkärra efter denna bil, men det fungerar utmärkt.

Jag ligger också på 0,7 l/mil vid blandad körning, men då är det sällan jag kör i stadstrafik. Vid lugn landsvägskörning, runt 90 km/h, drar den 0,55-0,60 l/mil, men i motorvägshastighet drar den lite mer.

Min bil har även adaptiv farthållare och därmed även den digitala instrumenteringen. Den adaptiva farthållaren har jag lärt mig att uppskatta, även om det först krävdes en viss tillvänjning innan man blev van vid den.
#1576271
Motorn lär hålla längre än resten av bilen. hade förvisso en T4 flexa men det va en 1,6l i den och den räckte till mer än väl och de ändå få gångerna man behöver gasa så pass slet ju inte i jämförelse med onödiga kallstarter mm
#1576285
Visst är T3 och T4 egentligen samma motor? Med skillnaden att T3 är nedtrimmad (alltså genom ändrad mjukvara) av Volvo för att locka kunder att betala extra för de extra hästkrafterna som T4 ger? Om korrekt så borde det ju innebära att T3 håller längre än T4 eftersom den utsätts för lägre belastning? Som ett litet inlägg i diskussionen om T3 är en hållbar motor.
#1576312
T4 är väl 2,0 med balansaxlar? Dessa VEA är inte att blanda ihop med de tidigare Fordvarianterna med samma motornamn. Alla VEA är väl i grund och botten samma motor men skiljer en del mellan diesel och bensin. T3 har kortare slaglängd av någon outgrundlig anledning vilket medför att balansaxlarna inte behövs.

Men det är ju inte bensin-VEA som drabbats av spruckna block, om man säger så. Efter -17 med de nya kolvringarna är det en bra motor. Speciellt utan balansaxlarna. Ingen gammal rödblockare men den går riktigt fint med den japanska automaten. Saknar inte min manuella diesel när det handlar om körkomfort och upplevelse. Att ligga i hög motorvägshastighet utan att förbrukningen knappt går upp saknar man. Gasar man med T3 så dricker den oproportionerligt mer än en diesel, är känslan. Men den generalla förbrukningen på en deciliter mer än en diesel rör mig inte i ryggen då vi mestadels har kortkörningar där en diesel inte kommer till sin rätt. Fantastiskt med bränslevärmaren som även värmer motorn på dessa. Nyare värmer bara kupén. Inget partikelfilter som de nyare bensinarna. Inget Ad-blue och sådant strul. I mina ögon den sista vettiga Volvon med fulla funktioner utan (mindre risk för) onödigt krångel.
#1576313
Jag har en T4 2.0 VEA 190 hk. Underbar bil, bra drag och kraften kommer tidigt. Ligger på ca 0.75-0.8 blandad körning, har fått ner den till 0.65. Varför T3 manuell finns i 2.0 och automat med 1.5 vet jag inte. Men alla 2.0 motorer är väl samma, i grund och botten. Men visst, drar jag släp så drar förbrukningen iväg och kör man i stan sörplar den också i sig bensin. Har automat så "nya" 6 växlade lådan. Provkörde T3 och var nära att ta en sådan, men så dök denna T4 upp. Jag är iaf nöjd med min :-)

Först börjar du pruta på den tillt[…]

Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]

@fjohan82 , Prydligt värre. Är väl[…]