Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576077
Kronofogden har auktion på en V90 R-design som tydligen har inbyggt internet - hur funkar det och vilken tjänst är det som ger detta ?

VolvoOnCall - ger detta internet till infotainmentsystemet (Sensus Connect) i bilen ? Får men detta för 375 kr/år är det ju ett fynd !

Eller - hur får man internet (utan att dela från telefonen) i en V90 och har alla V90 den möjligheten ?
(En tillräckligt gammal Tesla har ju internet som ingår med bilen = gratis. Men det har jag inte hört om på Volvo...)

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.ob ... 1322&inO=2
#1576103
Knetha skrev: sön 14 apr 2024, 18:39 Aha. Men inget inget SIM-kort alls i VolvoOnCall ? Ringer den utan SIM-kort om man hamnar i nöd ?
På google bilarna så ingår det internet så som du tänker på i tesla bilarna.

Dock så har bilen du länkar sensus systemet.
Där har du ett inbyggt SIM kort för Volvo on Call. Det har inget med internet för bilens appar att göra.

Det är inbyggt i styrenheten men det finns även möjlighet att sätta in ett eget sim kort i bilen så får den internet.

Antingen delar du wifi från din telefon genom en hotspot, via blåtand eller via ett sim kort.
#1576129
Jag delade till mig med min operatör så jag fick ett till SIM till rimlig kostnad som har samma datagränser som mitt vanliga i telefonen (obegränsat).
Innan körde jag billigaste (typ Halebop eller vilka det nu var?) där man kunde köpa 1 GB i ett halvår för rimlig penning.
Uppdaterade kartorna (ej sverigekartan) via USB-minne.
Connected safety kräver eget SIM-kort eller datadelning så det var min huvudanledning, plus att man ju får en ping när nya kartor finns att ladda ner.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]