Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70förare2009
#1575330
Hejsan jag har en fråga. Blir inte riktigt klock har en Volvo v70 2008 2.0 f
Har haft en råtta / mus i bilen vilket då resulterat i lite kablar som är bitna/ tuggade på. Som jag såklart isolerat om.
Jag får felkod U012100 på BCM
Som jag fattar är det denna som sätter startspärr så bilen inte startar. Jag har kollat Can bus kablar mellan PBM till CEM, jag har även kollat jord kablar , säkringar och BCM jord
Så min fråga är vilken kabel skulle det kunna vara som är signal mellan PBM och CEM ?
Eller har ni några andra idéer?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1575577
BCM eller PBM? Det är inte samma modul, även om båda har med bromsar att göra.
av V70förare2009
#1575578
Hehe precis nej det har jag koll på, det jag har felkod på bifogar jag bil på. För har även den felkoden på PBM. Tack för svar !
Bilagor
IMG_7934.png
IMG_7934.png (7.08 MiB) Visad 358 gånger
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1575587
Hajsan.
Så här ligger det till med dina felkoder.
Det du har ett problem och det är med BCM, den saknas på CAN och är därför [Grå] i Vida.
Att du har en felkod på ECM (utebliven kommunikation) beror på att BCM saknas logiskt nog. Det samma gäller PBM som är väldigt tjenis med BCM, den gillar heller inte att BCM saknas. Slutligen så har vi Gateway i CEM som även den vill klaga på utebliven kommunikation. Att startspärren är aktiverad nu beror på att din immobiliserkod finns i BCM. Den finns på 3 fasta moduler. BCM,ECM och SCL. Den finns även i lokalminnet i CEM men är inte permanent där, utan immobiliserkoden slussas bara vidare via LIN till CAN. Immobiliserkoden måste verifieras av ECM.
Varför din BCM inte svarar kan din diagnosutrustning inte svara på eftersom den saknas.
Därför måste du titta på HS-CAN kommunikationen till och från BCM, Kablarna är Grön/Svart och Blå/Svart. Sekundärt får du kolla på matningen. Röd/Brun och Röd/Grå samt Jord på Svart. Är allt ok, är BCM trasig.
av V70förare2009
#1575589
Tack för svar. Har kollat med Can bus kablar från Bcm till CEM. Där har jag kontakt, så då med andra ord lutar det åt BCM. Hur ligger det till med byte av den ? Är det kodning som gäller? Kan man byta med en begagnad? Krävs det samma nummer ?
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1575590
Tjo.
Den måste in och programmeras just för din immobiliserkod,mätarställning och konfigurationsfil finns lagrad där.
Om Volvo ÅF klarar att konfigurera en begagnad BCM beror på hur duktiga de är. Troligtvis rekommenderar dom en ny enhet.
av V70förare2009
#1575597
Okej jag får helt enkelt höra med dem :-) Finns inte något fel på dem som en speciell lödning eller liknande som brukar släppa/ va dålig på just Bcm?
Och finns det inte företag som kan löda om dessa tro?
av V70förare2009
#1575747
Okej lite uppdatering, idag kollade jag kontakterna lite noga. Och jag vet att jag redan kollat dessa. Så tycker detta är skumt hehe.
Jag har 12 v på dem stiften upp till på kontaktstycket på BCM. Jag har kollat på jorden vilket jag då kommer fram till att jag har mellan 700-800 ohm. Har inte kontakt med jord alls. I nån av stiften längst ner på kontakt stycket. Jag mätte mellan kontakt stycket och bilens jord punkt från batteriet.
Någon som har koll vart jord punkten för den kabel härvan sitter/ är ?
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1575753
Hej.
Jo, BCM är jordad ungefär vid vänster strålkastare mot karossen. Den är även förgrenad cirka 20 cm från BCM kontakten.
av V70förare2009
#1575763
Jag får kolla det imorgon. Så jorden går ihop till en och samma i skarven där nära kontakt stycket ?
Det skumma är att detta va felet när jag köpte bilen men då gick koderna att ta bort med vida.
Den funkade felfritt i ca 3 veckor. Därefter kom det tillbaka och går ej att få bort.
Ja lägger in bild på koderna som var vid köpet.
Tack för hjälpen det uppskattas! :-)
Bilagor
IMG_7630.jpeg
IMG_7630.jpeg (3.73 MiB) Visad 183 gånger

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]