Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThorHammer
#1575655
Väldigt intressant läsning från Länsförsäkringar och IF, visserligen från 2020 men är nog fortfarande relevant. Volvo klarar sig ganska hyfsat men tänker inte dela info med frugan som kör Honda! Vill inte bjuda henne på den skadeglädjen.
Kolla förresten Volvos skador på kyl o värmesystem, riktigt kass statistik på bränslevärmaren. Kan det vara anledningen till att den bara värmer kupén på senare år?

https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf
#1575667
@ThorHammer, Ja det ger en ok riktlinje det där. Sen har väl som exempel Kia väldigt bra nybilsgaranti(?) med mera så vissa saker kanske inte faller på Länsföräkringar. Även Volvo har väl ett helt ok good will. Är inne på om Lexus hade varit något som nästa bil men är inget fan av deras instrumentpanel eller stolar men har bara sett de på bilder. Har inget emot Honda men känns lite själlöst men brukar rekommendera märket till folk som bara vill ha en bil
#1575679
Att Volvo har mer problem med bränslevärmaren än andra märken tror jag beror på att den oftast är standardutrustning på Volvo. Jag tror inte att en Webasto krånglar speciellt mycket mer av att den sitter i en Volvo.

Det går att spekulera om varför Volvo ändrade till att bara värma kupén och inte motorn. Min gissning är att ändringen kom av problem med urladdat batteri. Det torde inte komma upp under felkod "bränslevärmare". Med batteriet vet jag att Volvo har haft problem. Jag tycker att det mer rör sig om felhantering av ägarna. Kör du värmaren mycket och kör lite bil måste du stödladda batteriet. Annars kommer du att få problem.

Genom att bara värma kupén minskar elförbrukningen och du får mindre problem med batteriet. För de allra flesta kommer inte det ökade motorslitaget inte att medföra några större problem, även om jag är glad att min värmare tar både motor och kupé.
av agh39
#1575700
[quote=Kan det vara anledningen till att den bara värmer kupén på senare år?
[/quote]

My -19 late kom förändringarna med avsteg på parkeringsvärmaren, early fungerar den på motorn.

Statistiken gäller året 2118
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]