Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
#1574509
I min V70 -16, så har den blandannat slutat se och visa vilken hastighet som gäller på vägen.
I panelen säger den att "Kollisionsvarning Service erfordras" samt "Driver Alert Service erfordras"
  • Adaptiva farthållaren funkar med avstånd. Väldigt sällan kan den göra ett hugg när jag kör på motorväg med farthållaren, som om den får för sig att den sett något. Hände oftare förr så nu kanske något gått sönder helt.
  • Osäker om den fortfarande påminner mig att köra rakt om jag kör slalom
  • Automatisk helljus funkar inte heller, den fick jag ändra till manuell.
  • Den ser inte vägskyltars hastigheter
Det var flera år sedan verkstaden analyserade det så jag minns inte exakt vad svaret var, men min tolkning var att en kamera kan ha gått sönder, men bäst att byta hela enheten, 11.000kr.
- Jag svarade då att jag avvaktar.

Men jag börjar sakna finesserna och tänker att det kanske går att hitta begagnat och lätt att byta själv.

Min fråga till er, vad kan denna enhet kallas och är det något man kan byta själv? :-)



Edit: Nu såg jag en titel på bildelsbasen: Aktivt Kollisionsskydd Sensor Till VOLVO V70 (2014-2016) (Alla)
Sköter denna sensor samtliga saknade funktioner såsom läsa vägskyltar? Det ser ut att vara hela kalaset vid backspegeln. 500kr istället för 11.000kr känns ju glädjande. :-)
#1574528
Hajsan.
Det som styr skyltavläsningen(TSI) samt Lane departure(LDW) och automatiska helljuset(AHD) är hela styrenheten med integrerad kamera som heter FSM. Vilket jag tvivlar stark på kostar 500 kr på bildelsbasen. Det du förmodligen hittat är LIDAR enheten som är ett aktivt kollisionskydd men som inte har något med kameranavläsningen att göra det är ett helt annat säkerhetssytem. Enheten (FSM) kräver kalibrering vid byte och den går inte att byta rakt av då den måste synkas mot din bils konfiguration. Samt att du måste ha rätt mjukvara i den. Är du inte händig så råder jag till att lämna in den för bytet.
#1574550
Tjo.
FSM sitter i rutan framför spegeln. Det som brukar hända med FSM är att den tunna bandkabeln till kameran går av. Det blir ganska varmt på soliga dagar och den blir väldigt kall under kalla dagar, det tär en del på bandkabeln. Den går inte att köpa löst tyvärr. Så det är byte av den som gäller.
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]