Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1574101
... vill man ha en förgasare på 245:an för att i en förlängning kunna montera ett gengasaggregat så att man kan driva bilen på grenar ur skogen. Men oavsett det kan det vara bra att friska upp kunskaperna. Alla maskiner från B4B-B23 har haft fugge - Stromberg eller Pierburg och vad skulle krävas för att konvertera insprutningen? Modifiera insuget, såklart. Allt med avgasrening bör man nog plocka undan och bränsleförsörjningen blir lite annorlunda. Det kanske räcker med tankpumpen då? Knepigt på riktigt blir det väl med tändningen - vilka signaler får styrenheten som är s a s bränslerelaterade? Tanken är att DRIVA bilen, inte klara nyare avgaskrav. Alltsammans är teoretiskt, men om bara 19 år är "Sorken" besiktningsbefriad. Och en Stromberg-Zenith CV-förgasare har jag i en låda i källaren.
Någon annanstans än på ett sådant här forum kan man knappast ställa denna typ av frågor.
Morfar körde droska (taxi) under kriget. Det var ett bax med gengasen. Å, vad han avskydde kolandet och böket. En del fick huvudvärk av koloxiden. Dödsfall inträffade. De längtade efter bensin!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574115
Tittar på Mountan Men på TV. För något år sedan byggde Eustace Conway om sin gamla Pick Up till gengas drift. Den fungerade bra till det han körde. Egentligen är är det "bara" gasspjället som behövs på motor sidan. Under kriget då det kördes på gengas sist var komp.förhållandet omkring 7:1 vilket gav svaga motorer. Idag när vi har 9-10:1 är kanske effektförlusten kanske mindre. Gengasens "knackningsmotstånd" ska motsvara c:a 100 oktan. Finns ett sällskap i Skåne som sysslar med detta 😁😁
av Amarace
#1574207
Du får skaffa ett insug för förgasare (från runt 80 om ja inte minns fel, vattenkanalen går genom insuget), och skaffa en fördelare som arbetar helt fristående, endera med brytare (b21/23) eller brytarlöst (B21E/23E samt B230A och B230A). Tycker själv man ska ha så mycket mekaniskt som möjligt isåfall, så byte av mellanaxel så du kan ha mekanisk bränslepump. Elektrisk pump måste du ha en lämplig sugpump med väldigt lågt tryck, flottörventilen klarar inte mycket.
Då kan du köra på bensin om du vill, eller modifiera för gengas.
av Rödsorken
#1574210
Insug, fördelare, mek soppapump. Uppfattat.
Det skulle helst vara självfall till förgasaren via en mellantank. En bula i huven!
(Det blir inte "restomod", det blir "retromod". Att gå tillbaka till det mekaniska och enkla som man kan kontrollera. Ger chans till andra bränslen osv. Att släpa ett gengasaggregat är lite steampunk och en kul grej mest att klura på.)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574271
Jag har ju byggt om min 745-a till etanol drift. Så en ordentlig "panna" så kan man nog få fram sprit, även i kristider.
av Rödsorken
#1574276
Verkligen Lennart. Man får bränna hemma. Värmlandsmetanol. Dryga ut med RME och andra oljor. Lite diesel. Gas. Hursom fascinerar mig förgasartanken. Ifall Boschspridarna krånglar och blir lika svåra att få tag i som snö i Sahara kommer tanken på gammal teknik i ny dager. Vi är nog många som inser att samhället överger oss och vi får klara oss så gott vi kan. Visst, när vägarna blir förstörda är det en Valp med B18 man behöver, inte en Hisingetraktor med känsliga bärarmar. Batterierna i Teslorna har degenererat för länge sedan och "två hål i väggen" kan vi fetglömma.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574517
Rödsorken skrev:Visst, när vägarna blir förstörda är det en Valp med B18 man behöver, inte en Hisingetraktor med känsliga bärarmar.
Man kanske skulle "ta reda på" min gamla PV 62-a med dubbla Weber förgasare och Sahara framvagn. Sådan som Tom Trana körde i Safari rallyt en gång i tiden. Senast jag kollade på reg.numret var den avställd i Boråstrakten, och hade varit i många år. Eller köpa tillbaka farsans 144 72-a, den blev aldrig körd med sedan jag sålde den (16 år sedan), lär stå någonstans i Knäreds trakten....... Datsun Pick Uppen skrotades tyvärr (ett halvår kvar till besiktning) hade kanske varit ett bättre val. Då kunde man haft en hel kubik ved med sig. Snacka om fulltankad... 😅😅
av Rödsorken
#1574555
En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert rätt. Allt blir en fråga om vad för sorts bräsnle man kan få tag i. Och hur mycket. Erkänn att gengas är en bra väg: Inhemskt, oändligt biobränsle. Lastutrymmet i en 245:a är faktiskt 2,1 m3, men takräcke och släp är väl det som gäller egentligen för praktiskt bruk.
Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]