NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmy124
#1574404
dieselputte skrev: ons 27 mar 2024, 17:40 Köp inte märket Mapco, de höll inte länge för mig. Sen köpte jag SKF och de höll ett par år innan jag sålde bilen.

( Köpte även ett Biltema för vänster bak, funkade i flera år utan problem tills bil såldes.)

Var försiktig med att köpa de som passar Ford Focus, samma mått och lager, men pinnskruvarna är kortare än Volvos så original muttrar gängar bara några varv. Däremot funkar Mekonomens muttrar utan kona bra, men undvik som sagt de som passar Ford.

Finns det verkligen lager till dessa utan magnetring ? Verkar ju märkligt isf.
De är ju de jag är nyfiken på, om de finns utan, kompisen böt på en v70 2009 om ja minns rätt,och då lyste ABS lampan, efter bytet och han påstod de va ett lager utan magnetring, behöver ju bilen då jag ska iväg under påsk så tänkte biltema va lättast, men står som sagt inget om magnetring, är ny på detta med Volvo 😅
av dieselputte
#1574437
Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är väl utvecklade efter eran med externa ABS kransar, dvs alla hjullager som är avsedda för dessa bilar måste ha magnetring. Be att få öppna paketet hos Biltema och kolla om inre delen är magnetisk , kontrollera med någon liten plåtbricka.
av kareta
#1574468
Jag har köpt 2st framlager på Biltema med ca 1 års mellanrum och båda har funkat bra hittills, det äldsta har jag haft snart 2 år.

Hur många mil per år kör du ungef[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]