- fre 16 feb 2024, 07:54
#1570477
2-3-1 och 2-3-2 kan vara tjyvluft någonstans mellan LMM och lambdasonden. Det kan alltså även vara läck på avgassidan. Du skriver att du bytt lambdasonden, fick du det tätt där? Om man inte gängar upp i hålet kan den nya sonden bottna innan brickan tätnar. Det kan vara väldigt små läckor som stör lambda regleringen. Kommer det in aldrig så lite frisk luft någonstans som inte passerat LMM visar lambdasonden på överskott på syre och boxen ökar då på med bränsle.
Jag har haft problem med detta också. Har i olika omgångar bytt insugs packning, grenrörs packning, fläns packning och ringen mellan främre avgasrör och katalysator under dom 15 år jag haft denna 745-a. Jag har bl.a kommit på att ha dubbla fläns packningar, annars läcker det gärna där. Bara för någon vecka sedan fick jag 2-3-2 igen. Gick då igenom alla vakuum slangar, bytte toppackning i somras så alla packningar är nya. Och hittade en liiiten spricka i slangen till bromsservon. Bytte den slangen och blev av med små ryckningar precis i området där gasspjäll kontakten verkar och min tomgång (som var lite orolig) blev stabil, 800 varv
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V