- ons 03 jan 2024, 09:07
#1566032
Jag har i flera år skannat blocket efter en 25-30 år gammal Volvo (som på den tiden var en riktigt fin och dyr sådan) som jag kan greja lite med (850 GLT, 960, 480 Turbo etc) för att det är kul, jag räknar med 95% garagetid och 5% körning. Jag har kört och tittat lite på några olika modeller och i oktober hittade jag ett exemplar som motsvarade mina förväntningar.
En 98'ans S90 med exemplarisk historik, få ägare, ej sönderskruvad, t.ex. följde alla besiktningsprotokoll med sedan när bilen var ny. Bra servad på märkesverkstad till för några år sedan när en entusiast tagit över och den bara rullat något hundratal mil per år.
Den har gått 27000mil men är välhållen. Tidigare ägare har verkligen tagit hand om bilen, vad sägs om original beiga tygmattor utan fläckar?
Den är inte rostfri, men trots att det börjat krypa lite smått i skärmkanterna om man tittar noga ser det väldigt bra ut.
Efter köpet blev det först fokus på att få på lite nya remmar, lite nya tätningar och nya vätskor. Kamren, vattenpump, alla löprullar och spännare byttes. Kamremmen som uppnått 8 år var ganska stel, men sprickfri. Multiremmen däremot var ganska illa där ann. Jag bytte också packboxar till kamaxlarna då den fuktade där. Olja i växellåda och soppafilter blev också bytt, bara för att det känns bra att ha det fräscht. Nya olja i diffen är på gång, men det har jag inte hunnit ännu. Den har också fått en polering och keramisk lackbehandling.
Jag har också fräschat till i motorrummet, bytt kylvätsebehållare, lackat många skruvar som började bli till åren etc. Ett fint motorrum betyder mycket för mig.
Nu närmast väntar jag på några ytterligare lampor till Stereo och insrtrument som gett sig med åren. Det blir troligen byte av vänster handbromsvajer också, höger är redan bytt sedan tidigare. Har även gått över alla bromsar som började kärva lite. Med bland annat nya glidpinnar, ny vätska etc.
Det är en beige Skinn/Alcantara inredning med elstolar, lite sliten/använd klädsel i förarsätet, men hel. Ganska lyxigt för sin tid. AC'n funkar men kyler dåligt, jag tror det är lågt med kylmedia, något som jag skall kika på framöver. Det är en 3.0 manuell vilket var ett krav för mig om jag skulle ha en 960/S90.
Har inga roliga bilder att bjuda på ännu pga säsongen så det får bli en bild från sitt rätta element, i garaget :)
En 98'ans S90 med exemplarisk historik, få ägare, ej sönderskruvad, t.ex. följde alla besiktningsprotokoll med sedan när bilen var ny. Bra servad på märkesverkstad till för några år sedan när en entusiast tagit över och den bara rullat något hundratal mil per år.
Den har gått 27000mil men är välhållen. Tidigare ägare har verkligen tagit hand om bilen, vad sägs om original beiga tygmattor utan fläckar?
Den är inte rostfri, men trots att det börjat krypa lite smått i skärmkanterna om man tittar noga ser det väldigt bra ut.
Efter köpet blev det först fokus på att få på lite nya remmar, lite nya tätningar och nya vätskor. Kamren, vattenpump, alla löprullar och spännare byttes. Kamremmen som uppnått 8 år var ganska stel, men sprickfri. Multiremmen däremot var ganska illa där ann. Jag bytte också packboxar till kamaxlarna då den fuktade där. Olja i växellåda och soppafilter blev också bytt, bara för att det känns bra att ha det fräscht. Nya olja i diffen är på gång, men det har jag inte hunnit ännu. Den har också fått en polering och keramisk lackbehandling.
Jag har också fräschat till i motorrummet, bytt kylvätsebehållare, lackat många skruvar som började bli till åren etc. Ett fint motorrum betyder mycket för mig.
Nu närmast väntar jag på några ytterligare lampor till Stereo och insrtrument som gett sig med åren. Det blir troligen byte av vänster handbromsvajer också, höger är redan bytt sedan tidigare. Har även gått över alla bromsar som började kärva lite. Med bland annat nya glidpinnar, ny vätska etc.
Det är en beige Skinn/Alcantara inredning med elstolar, lite sliten/använd klädsel i förarsätet, men hel. Ganska lyxigt för sin tid. AC'n funkar men kyler dåligt, jag tror det är lågt med kylmedia, något som jag skall kika på framöver. Det är en 3.0 manuell vilket var ett krav för mig om jag skulle ha en 960/S90.
Har inga roliga bilder att bjuda på ännu pga säsongen så det får bli en bild från sitt rätta element, i garaget :)
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic