av Toni88 - mån 18 dec 2023, 01:49
- mån 18 dec 2023, 01:49
#1564535
När dom kommer till expansionskärlet så kommer larmet om låg kylarvätska nivå och sen öppnar man locket sakta och släpper ut luften.
I mitt fall blev det såhär eftersom kylarvätskan bytes innan jag köpte bilen och den bytes utan att vaccum-pumpa in den nya kylarvätskan, då uppstår luftbubblor som tar tid att ventilera ut
Jaah skrev: ↑sön 17 dec 2023, 20:29 Ok bra att det löste sig men jag har köpt en Volvo v40d2 för en månad sedan från en bilfirma samma dag jag köpte bilen tändes varning lampan på displayen för låg kylarvätska dagen efter försökte jag fylla på vred locket så såg jag att kylarvätskan kryper upp åt den hamnade över max nivå, jag stängde locket tillbaka utan att öppna. Sedan körde jag bilen en sväng för att kolla om kylarvätskan sjunkit ner men var på max nivå fortfarande och dessutom för jag en varning att motorn är varm. Värmen i kupen ibland funkar ibland inte tänkte kolla med dig om du har upplevt samma problemDet låter som samma problem jag hade med min v40, är luftbubblor som vandrar runt i systemet.
När dom kommer till expansionskärlet så kommer larmet om låg kylarvätska nivå och sen öppnar man locket sakta och släpper ut luften.
I mitt fall blev det såhär eftersom kylarvätskan bytes innan jag köpte bilen och den bytes utan att vaccum-pumpa in den nya kylarvätskan, då uppstår luftbubblor som tar tid att ventilera ut