Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#148210
vill bara flika in att... motorn är en mitsubishi 1.8 GDI.. det är inte volvos egen..
Motsvarande operation (avsotning förbränningsutrymmet) gör man på mitsubishi för 2500kr på plats i motorn. Motorn blästras på plats invändigt med valnöts skal enligt en väldigt smart ide där man absolut inte öppnar motorn. Man förser den med en jigg som kan öppna insug och avgas medans blästring pågår.. Det är bara volvos underbara mekar som ska ta 20 000kr för samma jobb..
Kanske dags att kontakta mitsubishi för att se om dom kan göra dej samma jobb?
av Bozzle
#153911
*pettson* skrev:vill bara flika in att... motorn är en mitsubishi 1.8 GDI.. det är inte volvos egen..
Motsvarande operation (avsotning förbränningsutrymmet) gör man på mitsubishi för 2500kr på plats i motorn. Motorn blästras på plats invändigt med valnöts skal enligt en väldigt smart ide där man absolut inte öppnar motorn. Man förser den med en jigg som kan öppna insug och avgas medans blästring pågår.. Det är bara volvos underbara mekar som ska ta 20 000kr för samma jobb..
Kanske dags att kontakta mitsubishi för att se om dom kan göra dej samma jobb?
Hej! har en V40 1.8i -00
Där hade ägaren före fått byta kat. för höga avgasvärden! efter bytet så var allt ok...
Finns även en spray man kan köpa hos "wynns" som sprayas genom luftintaget, ska fungera istortsett lika som med blästring.. Lycka till
av Robert63
#154115
Frigge skrev: Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ?
Tja...c.a 16-17.000 ;-)
av mr-bear
#154841
Tjenix.

Klurade lite på detta och undrar; om man har högt HC är inte det detsamma som mycket oförbränt bränsle? Hade detta problemet på en bil där jag bytte tändstift och tändkablar. Efter detta gick bilen igenom besiktnigen.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#157345
mr-bear skrev:Tjenix.

Klurade lite på detta och undrar; om man har högt HC är inte det detsamma som mycket oförbränt bränsle? Hade detta problemet på en bil där jag bytte tändstift och tändkablar. Efter detta gick bilen igenom besiktnigen.
Heh. Var inne på samma tanke. HC är kolväten, dvs oförbränt bränsle, dvs sot typ. En kombo av byte enl ovan och lite rejäl körning som bränner bort skräpet i toppen funkar antagligen lika bra. Värt att prova innan du dumpar ca 20 papp på nån verkstad...
av V40
#158945
Min erfarenhet av volvoverkstan är inte heller särksilt positiv. Och efter att ha läst runt lite på detta forum så kan jag snabbt konstatera att det ser ungefär likadant ut i resten av landet. Dom har även försökt lura mig på stora pengar i ett liknande fall som du beskriver i denna tråd. Mina avgasvärden var åt helvete vid besiktningen. Åkte upp till Volvo för felsökning. Dom ville göra samma procedur med min bil. 20.000 kronor. Jag trodde dom skämtade med mig. Men sorligt nog så hade dom gjort någon form av standardfelsökning och fått fram detta svar. Tack för mig och 1000 kronor fattigare för felsökningen. Jag åkte ner till en icke auktoriserad verkstad. Byte katalysator, 2000 kronor. Alla avgasvärden utan anmärkning. Jag sparade alltså 18000 på att inte ta hjälp av Bilbolaget. Jag har lämnat in bilen en gång hos dom. Då tog dom nästan 3000 för felsökning och byte av en liten kontakt..

Det är fan skamligt hur volvos officiella verkstad får hålla på! Jag sätter inte min fot där igen om det finns andra alternativ. Men när andra verkstäder inte kan lösa problemet så är ju en felsökning hos Bilbolaget enda lösningen.

Sen finns det givetvis också bra folk på volvos verkstäder. Men tyvärr så gör dom ofta allt för att tjäna pengar!

// V40
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#158986
V40 skrev:Sen finns det givetvis också bra folk på volvos verkstäder. Men tyvärr så gör dom ofta allt för att tjäna pengar!

// V40
Kolla http://www.autoinfo.se/ efter billiga verkstäder. 8-)

HTH.
av S40T4
#160584
Ett tips! Ni med GDI-motorer, kör på 98 oktan i stället, då får motorn högre förbränning och sotar inte på samma sätt. Och sitt inte och "gubb-kör" era GDI-bilar, för det är då dom sotar igen, dom behöver brännas ur!
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]